Merrild vil have magten tilbage til forbrugerne

Efter et besøg i USA mener Martin Merrild, det er på tide, at politikerne giver magten tilbage til forbrugerne, så markedet er drevet af forbrugernes ønsker, og ikke politikernes.

”Jeg tror, det er på tide, at vi lader udbuddet af fødevarer være styret af forbrugerne frem for politikerne."

"Vi elsker at servicere kritiske forbrugere. Hvis forbrugerne vil have mere eller anderledes dyrevelfærd, så ved jeg, at vi kan levere. Derfor, kære Christiansborg: Ikke flere regler. Ikke flere mystiske påhit. Selvom I har magten, så insistér på, at det er forbrugerne, der skal efterspørge produkterne - ikke jer.”

Sådan lyder Martin Merrilds opsang til de danske politikere.

I sidste uge var formanden for L&F i USA for at løfte landbrugsblikket mod andre dele af verden. I USA har politikerne en helt anden forståelse for landbruget og hvordan markedet skal fungere. Det amerikanske landbrug er langt mere markedsorienteret og bygger på forbrugernes ønsker og behov, ikke hvad politikerne mener, forbrugerne vil have.

”Vi skal lade være med at være politiske hele tiden og 'overrule' markedet. Man risikerer, at landmændene bliver efterladt i den situation, at de skal igangsætte tiltag, før forbrugerne efterspørger dem, eller starter tiltag, der rent faktisk ikke er en efterspørgsel på,” siger Martin Merrild og fortsætter:

”Vi har i Danmark en sørgelig tradition for, at det er politikerne der bestemmer, hvad forbrugerne vil have. Amerikanske landmænd omstiller sig hele tiden efter forbrugerne, for det er forbrugerne, der har magten,” siger han.

Martin Merrild mener, at forbrugerne i USA er lige så kritiske som i Danmark, men forskellen er, at politikerne holder sig fra at blande sig i, hvad de tror, forbrugerne helst vil have. Der er ingen indblanding i sengebåse til malkekøer, mængden af økologiske varer og legetøj i grisestalden.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle