Gamle gylletanke kollapser uden varsel

Der er noget, der tyder på, at der brug for at undersøge nærmere, hvorfor netop gamle beholdere kollapser, vurderer byggerådgiver Steen Lundgaard.

Siden 1986 har ingeniøren Steen Lundgaard arbejdet som rådgiver for landmænd og i kølvandet på de senere års Muleby-beholderkollaps efterlyser han mere viden om baggrunden.

»Det tyder på, at der er noget i vejen med beholderne, og derfor er det vigtigt, at der bliver samlet op på de data, som kontrollanterne indsamler. Så det bliver vurderet, om der kan gøres noget for at forhindre flere kollaps, siger Steen Lundgaard.

I forbindelse med de første to ulykker i 2011 prøvede han selv i mere end halvandet år at få et svar på, hvad de ansvarlige myndigheder bag 10 års beholderkontrollen gjorde for at undersøge, om der var en sammenhæng mellem ulykkerne. Men han fik begrænset svar.

»Beholderkontrollen under Miljøstyrelsen har  ansvaret for, at der bliver fulgt op på, om der er noget gennemgående i vejen, som de mange andre tanke der eksisterer skal undersøges for,« siger Steen Lundgaard.

Anderledes brug

Muleby-beholderne fra 1980’erne har især problemer med, at de blev bygget med tyndere kabler, end man bruger i dag. Men Steen Lundgaard peger også på, at den ændrede brug af gylletankene kan have have øget risikoen for kollaps.

»Den gang blev tankene kun bygget til at blive fyldt og tømt, og derfor kan de maskiner landmanden bruger til omrøringen med ekstraordinære belastninger  udsætte tankene for en stor belasning. Det blev der ikke taget højde for i 1980’erne,« siger Steen Lundgaard.

Forsikringer dækker ikke

Han forklarer også, at forsikringen i de fleste tilfælde ikke dækker beholdere, der er ældre end 20 år.

»De gamle tanke bliver af forsikringsselskaberne vurderet til at have for høj en risiko. Det kan derfor i nogle tilfælde  betale sig for landmanden, at udskifte dem med en ny beholder og samtidig får en større kapacitet,« siger Steen Lundgaard.

Landenmandens ansvar

Vælger landmanden at blive ved at bruge sin Muleby-beholder, så har han selv et ansvar for at sikre sig, at tilstanden er i orden.

»10 års kontrollen kan ikke forudsige pludselige hændelser, derfor skal han selv holde øje med om der kommer synlig slitage på tanken. Hvis kabler springer skal de skiftes med det samme. Og hvis der kommer revner i betonen, det kan få armeringsjernet til at ruste,« siger Steen Lundgaard.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle