Tuborgh: 2017 bliver et meget positivt år for os

Arla spår en vækst i omsætningen på 7,5 mia. kr., hvilket hovedsageligt skal hentes gennem højere priser i detailhandlen

Det forgangne år har været det mest volatile i Peder Tuborghs mange år i mælkebranchen, men nu går det fremad, og Arla er nu klar til kamp i 2017.

Sådan lød det fra Peder Tuborgh selv, adm. direktør i Arla til pressemødet onsdag formiddag, hvor andelsmejeriet præsenterede deres årsregnskab for 2016.
"Det er vores klare overbevisning, at Arla er kommet ud af 2016 som et stærkere og bedre selskab, og vi er fit for fight til det kommende år. Det er det, det handler om, og vi har grund til at være tilfredse, eftersom vi har opfyldt de fleste af vores mål," siger han.

Forventer 7,5 mia. kr. mere

Den danske mejerikoncern forventer at kunne hæve omsætningen med 7,5 mia. kr. i 2017. Dermed håber Arla at kunne rette bulerne i årets regnskab, hvor omsætningen faldt med 6,5 pct., svarende til godt 5,5 mia. kr.

"2017 bliver et meget positivt år for os, og vores mål er helt klart at komme til at ligge over vores konkurrenter," siger Natalie Knight, finansdirektør i Arla, og fortæller, at den stigning udelukkende skal hentes gennem højere priser i bl.a. detailhandlen - en proces, der allerede er igang og har betydet prisstigninger  på samtlige af Arlas produkter.

"Forbrugerne er meget interesserede i produkter af høj kvalitet, og de er villige til at betale for dem," siger hun.

Arla forventer dog samtidig også at skrue ned for resultatet på bundlinjen, således at selskabet endnu engang holder sig inden for målsætningen om, at 2,8-3,2 pct. af omsætningen skal lande på bunden. I 2016 endte resultatet ekstraordinært på 3,6 pct. 

Svingende mælkevolumener

Selskabet regner dog ikke med megen hjælp fra øgede mælkevolumener i den første del af året.
Her forventer selskabet, at det nuværende niveau fastholdes, eller måske endda daler en smule, når man ser på år-til-år-sammenligningen i forhold til sidste års høje niveau i foråret.

"Vi har de sidste seks måneder været i en nedadgående trend på mælkevolumen, hvilket skyldes, at prisen har været så lav i en lang periode. Og den trend befinder vi os stadig i," siger Natalie Knight.

Den trend forventes dog at vende hen over sommeren, hvor mælkebønder forventes at skrue op for produktionen.
"Vi kommer til at se en vækst i markedet, men det kommer til at være en global ting, og det kommer først senere. Vi ved, at landmænd lige nu er igang med at skrue op for produktionen, og det er godt, for vi kommer til at mangle mere mælk i fremtiden," siger Peder Tuborgh, og fortæller, at mejeriet helt konkret forventer en stigning i mælkemængden på omtrent halvanden pct.

Selskabet regner med, at væksten for de danske landmænd kommer til at indfinde sig i maj måned, mens hhv. de tyske og engelske bønder kommer til at indlevere mere til selskabet i juni og hen over efteråret.

Artiklen er opdateret 14.20

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle