Arla indgår 21-årig aftale med gigantisk kaffekæde

Arla har indgået en ny 21-årig forretningsaftale med kaffekæden Starbucks. Aftalen er ifølge Arla-direktør afgørende for at indfri mejeriets mål om at blive den førende leverandør af mælkebaserede drikkevarer i Nordeuropa.

Efter syv års succesfuldt forretningspartnerskab har Starbucks nu indgået en ny strategisk licensaftale med det landmandsejede andelsselskab Arla Foods.

De to virksomheder har underskrevet en langsigtet strategisk aftale på 21 år, der giver Arla Foods licens til fortsat at fremstille, distribuere og markedsføre Starbucks' mælkebaserede RTD (Ready-To-Drink) drikkekaffe i Europa, Mellemøsten og Afrika (kaldet EMEA-regionen, red.).

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

Hanne Søndergaard, koncernchef for marketing og innovation i Arla Foods, er ikke overraskende svært tilfreds med aftalen. 

"Vi er stolte over at tage endnu et skridt i vores partnerskab med Starbucks, der bringer Starbucks' velsmagende RTD-kaffedrikke ud til forbrugere i Europa og Mellemøsten til gavn for vores andelshavere. Partnerskabet kombinerer Arlas erfaring med fremstilling af mejeridrikke og vores udbredte distributionsnetværk med Starbucks' unikke kaffeekspertise", siger hun.

"Forbrugerne i EMEA-regionen har hilst den gode smag og kvalitet af drikkevarerne velkommen, og vi er fortsat engagerede i at arbejde tæt sammen med Starbucks om at udvikle og skabe vækst i kategorien fremover".

et kardinalpunkt i Arlas strategi

I 2010 valgte Starbucks Arla Foods som licenspartner til at fremstille, distribuere og markedsføre mælkebaserede RTD-kaffedrikke til supermarkeder og dagligvarebutikker i EMEA-regionen.

I 2018 har Arla lanceret Starbucks-drikkevarer i 38 lande på tværs af EMEA og forventer at sælge mere end 110 mio. enheder pr. år.

Produkterne produceres på Arla Foods' mejeri i Esbjerg og fremstilles af mælk fra Arla Foods' 11.200 andelshavere samt arabica-kaffe fra Starbucks Coffee Company, der er indkøbt via 100 % etisk ansvarlig handel.

Og mulighederne inden for mælkebaserede drikkevarer er et vigtigt fokusområde i Arlas Good Growth 2020-strategi, og Arla forventer fortsat at udvide forretningen geografisk for at dække forbrugernes behov.

"Det er vores ambition at være en førende leverandør af mælkebaserede drikkevarer i Nordeuropa, Mellemøsten, Asien og Nordafrika i 2020, og den nye strategiske licensaftale med Starbucks er afgørende for at opnå dette mål. Vi mener, at innovation er nøglen til fremtidig succes", siger Hanne Søndergaard.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle