Arlas kinesiske guldkalv bliver officiel sponsor for kontroversielt VM

Arla vil ikke forholde sig til, at selskabets kinesiske partner og guldkalv, mejeriet Mengniu, bliver officiel sponsor for VM i Qatar.

Det kinesiske mejeriselskab Mengniu, der i en årrække har været en regulær guldkalv for Arla Foods, bliver officiel sponsor for VM i Qatar.

Det har den internationale fodboldorganisation FIFA oplyst.

Mengniu var også officiel sponsor på VM i Rusland i 2018 og fortsætter nu sit sponsorvirke af det kontroversielle VM i Qatar, hvor tusindvis af migrantarbejdere har mistet livet, fordi de har slidt sig selv op under slavelignende forhold under forberedelserne.

Netop firmasponsorater af VM i Qatar har derfor i høj grad været debatteret. For eksempel overvejede den danske storsponsor af det danske landshold, Arbejdernes Landsbank, at trække sit sponsorat, men endte med at fastholde det, dog uden at optræde med navn på landsholdets trøjer.

Arbejdernes Landsbank har direkte erklæret, at selskabet tager afstand fra forholdene i Qatar.

Betydelig indflydelse

Arla Foods skriver selv i seneste årsrapport, at selskabet har en betydelig indflydelse på Mengniu, men selskabet ønsker ikke at forholde sig til Mengnius sponsorat, der ifølge mediet Inside Football World typisk ligger på mellem 55 og 155 mio. kr.

"Det er korrekt, at vi er aktionær i Mengniu. Vi har ikke nogen kommentarer til, at virksomheden har besluttet at sponsorere internationale sportsorganisationer, som i dette tilfælde er FIFA. Hvis du vil have flere informationer omkring beslutningen, så skal du spørge Mengniu og/eller FIFA", lyder det i et skriftligt svar fra Arla Foods.

LandbrugsAvisen ville også gerne vide, hvordan Arla Foods som dansk andelsejet selskab har det med, at Mengniu sponsorer det kontroversielle VM; og om Arla Foods – såfremt selskabet ser sponsoratet som et problem – har redegjort for den holdning overfor Mengnius ledelse.

Det er endnu ikke lykkedes at få svar på disse spørgsmål.

I seneste årsrapport skriver Arla direkte, at mejerikoncernen har "betydelig indflydelse i Mengniu". Forklaringen er ifølge årsrapporten, at Arla via investeringsselskabet CDH har en ret til at være repræsenteret i bestyrelsen.

Dagsværdien af den indirekte ejerandel lå ifølge seneste årsrapport på knap 7,7 mia. kroner, hvilket var en stigning fra 5,7 i 2020. Arla erhvervede sin aktiepost i Mengniu i 2012 for 1,75 mia. kroner.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle