AdBlue uundgåeligt fra 2014

Pr. 1. januar og 1. oktober 2014 skal motorerne overholde det foreløbigt sidste krav omkring udledningen af skadelige partikler i udstødningsgassen. I forhold til de nuværende - ganske strenge - krav skal udledningen af NOx-partikler reduceres med op til 90 procent.

Flere producenter benytter allerede SCR-katalysatorer med AdBlue for at leve op til de nuværende krav, og brugen af AdBlue bliver også nødvendig i fremtiden, erkender de.

Case IH er blandt dem, der benytter SCR-teknologi i dag, og her er fremtiden klar.

»SCR med tilsætning af AdBlue er løsningen på foreløbig de store traktorer for at overholde kravene fra 2014,« siger Kyle Russell, senior marketingdirektør hos Case IH i Nordamerika.

Hos Agco, den første traktorproducent til at benytte SCR og AdBlue, er SCR og AdBlue-tilsætning løsningen på de store traktorer, mens man i visse mindre modeller vil have en kombination af både EGR- og SCR-teknologi - og dermed også AdBlue. Engelske JCB følger også trop med SCR.

»Vores nye Eco-Max-motor overholder de nuværende krav helt uden brug af partikelfiltre eller AdBlue. Men det er sikkert, at vi kommer til at benytte SCR-teknologi for at overholde 2014-kravene,« fortæller Ollie Howlett, servicechef for JCB's motorprogram.

John Deere har indtil nu haft fokus på EGR-teknologien med DOC- og DPF-partikelfiltre til at overholde kravene. Men selv Deere & Co. har meldt ud, at SCR med AdBlue i én eller anden form vil indgå fra 2014. Italienske Same Deutz-Fahr Group er også tunet ind på SCR og AdBlue på en række nye traktore og fortsætter givetvis i den retning.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle