Alle vil have kartoffelmel - sukker knap så populært

Kartoffelmel og sukker har efterhånden kun farven til fælles.

Et hurtigt kig på listen over de 10 største aktører inden for planteproduktion afslører, at kartoffelmelcentralen KMC igen i år er nummer tre på listen og kan notere sig en fremgang i omsætningen. Årets omsætning er i løbet af det sidste år steget med næsten 10 pct. og udgjorde 1,6 mia. kr. Det er bedre end det, man havde forventet året før, hvor man ville være tilfreds med 1,5 mia. kr. De gode resultater skyldes både en udvidelse af arealet med kartofler hos landmændene, investeringer i moderne produktionsanlæg på fabrikkerne og øget afsætning til hele verden. 95 pct. af kartoffelmelet eksporteres og bruges som ingrediens i bl.a. en lang række fødevarer.

Modsat kartoflerne har roerne tabt pusten. Nordic Sugar, der er det nordiske og baltiske datterselskab i den tyske sukkerkoncern Nordzucker, er i forhold til sidste år rykket fra første- til andenpladsen og må se i øjnene, at omsætningen er faldet med 565 mio. kr. eller en femtedel. I 2017 forsvandt sukkerkvoterne og dermed sikkerhedsnettet under sukkerroedyrkerne. Selv med faldende roeareal og dermed mindre sukkermængder er det ikke lykkedes at få højere priser på sukker på grund af historisk lave sukkerpriser i både EU og resten af verden. Nordic Sugar ender derfor på et rundt nul i 2018.

Med en omsætning på 592 mio. kr. ender Lantmännen Cerealia med et negativt resultat på 1,88 mio. kr. Virksomheden, der handler med mel, gryn og morgenmadsprodukter, forventer fortsat hård konkurrence på et vigende marked.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle