Danish Crown: Kampen mod Tican skal vindes ude på staldgangen

»Vi kommer aldrig til at betale mest«, erkender Nicolaj Nørgaard fra Danish Crown. I stedet skal konkurrenten slås ved bedre rådgivning til landmændene.

Kampen om de danske slagtesvin rykker nu helt ud i staldene.

Direktør for Ejerservice i Danish Crown Nicolaj Nørgaard blæser til intensiveret kamp mod Tican, med ejernes produktionsresultater som våben.

»Ticans eksistensberettigelse er at kunne betale en højere notering. Det står i min basis lærebog. Ellers får de ikke grisene. I Ejerservice ser vi derfor den anden vej. Vi har et mål om, at vi skal give vores landmænd værktøjerne og rådgivningen til, at de kan finde mindst 10 øre i deres produktion«, siger Nicolaj Nørgaard.

»Vi skal simpelthen sikre, at vores ejere i gennemsnit er mindst 10 øre dygtigere pr. kilo gris end konkurrenterne«.

Målet blev sat i forbindelse med strategien 4WD, og ifølge Nicolaj Nørgaard går det bedre end forventet.

»Skal være lækre«

Især Danish Crowns nye digitale værktøj Dashboard spiller en rolle i at nå målet.

»Tidligere lavede vi kvartalsopfølgninger. Nu spytter systemet selv de her data ud, uden at vores eller landmændenes medarbejdere skal gøre noget. Vi skal bare have tal for, hvor mange grise der er på stald, så får landmanden et overblik over, hvordan produktionen går på ugebasis«, siger han.

»Systemet er et ledelsesværktøj, der kan optimere driften - for vores ejere alene. Det er ikke for hele sektoren«.

»Vi skal gøre os fortjent til at aftage grisene. Det kræver, at vi er »lækre«. På den her måde støtter vi op om ejerstrategien«, tilføjer han.

Griber knoglen ved fald

Ejerservice servicerer nu 6,5 mio. grise, med sine rådgivningskoncepter. Det svarer til omkring halvdelen af Danish Crowns slagtninger.

En del af arbejdet består også i at kontakte landmænd, der falder bagud.

»Hvis vi har landmænd, der falder i kødprocent, ringer vi til dem. Det samme, hvis vi kan se, at deres tilvækst er dalende, eller hvis deres grise er for tunge. Alle er glade for, at vi ringer og siger, at det må vi få tjekket. Den slags er med til, at vi finder de 10 øre«, forklarer han.

- Burde landmændene ikke selv have styr på det?

»Dashboardet er et super godt ledelsesværktøj og hvis vi kan fange nogle, der for eksempel overser faldende kødpct, er der penge i det for alle. Vi vil gerne servicere ejerne ved at hjælpe til at skabe endnu mere værdi ud af produktionen. Flere nye stalde eller nyetablerede ejere, har i stigende grad kapital med. De eksterne investorer er ikke tilfredse med at få en kvartalsrapport. De vil gerne sidde og følge med i, om de har de rigtige folk på til opgaverne. Og det kan de gøre her«, siger han.

- Hvordan spiller det her sammen med landboforeningernes rådgivning?

»Vores systemer er ikke kun for vores rådgivere. Vi har undervist konsulenterne, så de også kan bruge det. Vi er ligeglade med, om vi når vores mål om 10 øre via deres rådgivere eller vores egne, bare vi når det«, siger han - og påpeger dog så, at Ticans svineproducenter ikke er inviteret med.

»Jeg vil da håbe, at hvis en svineproducent skulle finde på at skifte, at han så vil savne dashboard og vores opfølgning«.

Faktaboks

Danish Crowns dashboard:

  • Digitalt værktøj, der giver overblik over en række produktionsdata til ejerne. Slagtedata med kødprocent, slagtevægt og samlet afregning hentes fra slagteriet.
  • Producenter kan sammenligne sig med kolleger og se, om man er i top 25 procent eller top 10 procent.
  • Hvis man tilføjer tal for antallet af grise samt foderforbrug, kan daglig tilvækst også følges.
  • Danish Crowns bestyrelse arbejder på en ejerstrategi, der skal sætte mål og rammer for ejerskabet af slagteriet. Denne er dog forsinket pga. corona-pandemien, har Erik Bredholt udtalt.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle