Fødevarer står for stor del af Asien-eksporten

Danske virksomheder inden for fødevareklyngen har et godt øje til Asien. Eksporten fra fødevareklyngen var på 34 mia. kr. i 2012 svarende til 40 pct. af den samlede danske varehandel til denne vigtige verdensdel.

 

Det kommer måske ikke som en overraskelse, at vi importerer meget fra Asien. Man skal blot se i bunden på det senest købte legetøj eller it-udstyr. Men kun 7 pct. af varerne hørte ind under fødevareklyngen, fortrinsvis fisk & skaldyr, olier & fedtstoffer og foder. Fødevareklyngens handelsoverskud med Asien gav et plus på hele 28 mia. kr. i 2012. Uden denne eksport ville Danmarks handelsunderskud med Asien være på 20 mia. kr.

Danske virksomheder i fødevareklyngen har vist vejen for vækst i Asien med en stigning i eksportværdien på 60 pct. fra 2008 til 2012. Markederne har langt fra toppet endnu. Om få år har Asien flere forbrugere i middelklassen, end der er indbyggere i Europa. Et land som Kina skal ikke længere 'blot' ses som værkstedet, der producerer billige varer. Kina er i dag et afsætningsmarked med over 1,2 mia. indbyggere svarende til 215 gange Danmarks befolkning.

 

Vækst er vejen frem. De seneste år har BRIK-landene drevet en stor del af verdens vækst. Siden 2005 har man talt om de såkaldte Next Eleven-lande, 11 lande udpeget som de næste vækstlokomotiver. BRIK + N11 repræsenterer 15 vækstlande, hvoraf de 10 er placeret i Asien, eneste land i Europa er Tyrkiet. Med andre ord - vil man væksten, skal man følge Asien.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle