Kæmpe kapacitet med 35 kubikmeter i tanken

PG35 er navnet på Samson Agros nye gyllevogn, der tager 35 kubikmeter ad gangen. Trøllund Maskinstation har kørt test i 2012 og har til sæsonen 2013 i alt fire af de store vogne i marken.

Hos Trøllund Maskinstation nær Hejnsvig holder fire særdeles store gyllevogne hver morgen klar til at rykke ud i gyllesæsonen. Der står PG35 på skiltet, og en PG20 fylder ikke meget ved siden af Samsons helt nye supertanker af en gyllevogn.

Trøllund Maskinstation testede sidste efterår en prototype af PG35, og i år er der investeret i yderligere tre af slagsen. Lige så store vognene er, lige så stor er kapaciteten.

»Med en PG35 kan vi køre 150 kubikmeter gylle ud i timen, når blot den bliver fødet tilstrækkelig med gylle. Det er en hel del. Til sammenligning kan en PG20 køre maksimalt 100 kubikmeter ud i timen,« fortæller Torben Søgaard, indehaver af Trøllund Maskinstation.

Med de ord konkluderer han samtidig, at det er den store kapacitet, der har ført til investeringen i de i alt fire store PG35-gyllevogne.

»Nogle landmænd har været lidt skeptiske ved at få besøg af så stor en vogn, men når de ser, hvor hurtigt gyllen bliver kørt ud, får de lidt en anden opfattelse af grejet,« forklarer Torben Søgaard.

 

Holder sig konstant i marken

PG35’erne må ikke køre med fuldt læs på vejen på grund af lovgivningen. Og hele setuppet hos Trøllund er da også baseret på, at vognene skal holde sig i marken hele tiden. Derfor råder maskinstationen over to transport-trailere til lastbiler og tre traktor-trukne gylletrailere, som bringer gyllen fra tank til mark. Herudover kommer tre buffertanke på henholdsvis 40, 50 og 100 kubikmeter.

»Trailere og buffertanke er vigtige elementer for, at vognene kan holde kapaciteten, og dermed kræver det også, at vi har styr på logistikken. Men jeg har nogle dygtige og selvstændige chauffører, der snakker sammen og tilrettelægger arbejdet, så tingene går op i en højere enhed«.

»Afstanden fra tank til mark giver også en god indikation af, hvor mange trailere der skal bruges til at føde en PG35. To kilometer passer rimeligt med en trailer og en PG35. Hver gang vi øger afstanden med to kilometer skal der bruges en ekstra trailer,« forklarer Torben Søgaard og fortsætter:

»Det ser voldsomt ud, når vi kommer med en 35 kubikmeter gyllevogn og to transporttrailere. Men disse tre sæt kan tilsammen køre lige så meget ud, som tre gyllevogne ville kunne gøre, hvis de selv skulle køre mellem mark og tank for at hente læs.«

Pumpetårnet på de nye vogne er i øvrigt prototyper, der har dobbelt udskud og er på 10 tommer i diameter mod de nuværende otte tommer. De har indtil nu vist sig at være effektive og speeder kapaciteten yderligere op på PG35-vognene.

Mærker ikke ekstra vægt

Fuldt lastet vejer gyllevognene godt til. Men vognene har en øget hjuldiameter, som øger trædefladen og gør dem lettere at trække.

»Vognene virker ikke sværere at trække end en PG25 på plant underlag. Men chaufføren har et stort ansvar med sådan en vogn, og man skal naturligvis tænke sig om, hvordan man griber kuperede arealer eller andre problem-marker an. Det siger sig selv. Vognene er jo større og tungere.«

»Men vi har været udsat for, at vi har kørt med en PG35 på steder, hvor en mindre to-akslet vogn ikke har kunnet køre. Det er ganske enkelt lettere at køre med et lille læs på tre aksler end på to,« vurderer han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle