Kommer svinepesten til Danmark?

Vi spørger Erik Larsen, formand for Landbrug & Fødevarer, Svineproduktion.

Der er i alt fald en overhængende risiko med de transporter, vi har til Polen og andre lande i Østeuropa. Den risiko skal alle tage utrolig alvorligt. Alle landmænd uden undtagelse skal forlange, at lastbiler, som henter grise, er desinficeret og har et gyldigt vaskecertifikat på læssetidspunktet.

Det er en dybt alvorlig situation. Rusland er blevet et meget vigtigt marked for dansk svineproduktion. Personligt tror jeg ikke, de har fundet det sidste døde vildsvin i det bjerg- og skovrige område, der er i grænseområderne i Polen og Litauen.



Slagterierne har sat afregningen ned med 50 øre og dét på et tidspunkt, hvor vi havde forventet et plus. Det er meget bekymrende ud fra de budgetter, der er lagt ude på primærbedrifterne, hvor resultaterne for 2013 i forvejen ikke var så gode som forventet. Det er en rigtig kedelig start på 2014.



Aktuelt er det de danske eksportører af avlssvin, der står med de største problemer. Det kommer hurtigt til at knibe for dem at have dyrene i stalden, når de ikke bliver afhentet. I værste tilfælde må de sende avlsdyrene på slagteriet til en helt anden pris, end hvis de var gået til Rusland som levende avlsdyr.


Både Landbrug & Fødevarer og slagterierne arbejder for fuld damp med kontakter til de russiske veterinærer og myndigheder, som vi har et rigtig godt forhold til. De har stor tillid til den danske fødevaresikkerhed, så hvis det ikke lykkes at få en samlet løsning for EU, er det vores store håb, at vi kan opnå en bilateral aftale for Danmark, så vi bliver nogen af de første, de åbner op for.


I værste fald kan det trække ud i flere måneder. Sker det, skal vi have sikret omladepladserne bedre og måske have flyttet dem til Polen ved den polsk-tyske grænse. /hac

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle