Mælkens Mr. 20 pct: Ingen vil betale ekstra for mælk, hvis spædekalvene aflives

Der er mælk, og så er der mælk fra Thise. Den betaler københavnerne gladeligt et par kroner mere for.

Man kan godt finde økologisk mælk til en tier i køledisken. Men ved siden af står den økologiske fra Thise til tolv kroner. Same, same but different price?

»Nej, den billige mælk er ofte »tynd« mælk fra sortbrogede køer. Vores er fra jerseykøer. Og der ligger masser af holdninger bag ved. Det vil folk gerne betale ekstra for.«

Selvtilliden hos Thise-direktøren Poul Pedersen fejler ikke noget. Det går da også rigtig godt på mejeriet, der ligger ved verdens ende i Salling. Fortsætter man lidt længere ned ad vejen, skal man med færge for at komme over Hvalpsund til Himmerland og den østjyske motorvej. Meget langt til de københavnske kunder, der går i Irma for at købe og betale det, det koster at drikke mælk med holdninger fra Thise.

Mælk med mening

Hvem, der bor langt væk, afhænger af øjet. Poul Pedersen er mere optaget af det, han kalder det perfekte match:

»Københavnerne er bare ikke så tunge bagi. De vil godt betale for noget, hvis det giver mening. Vi vestjyder vil gerne gøre alting billigt. Det giver et godt forretningsgrundlag,« griner han.

»Men vi tager vore kunder meget alvorlige. Vi kan ikke forvente, at nogen vil betale mere for mælk fra vores jerseykøer, hvis vi skyder tyrekalvene, så snart de kommer ud. Vi kan ikke prædike sundhed, smag og kvalitet, hvis etikken halter, siger han og henviser til projektet Thise & Co., der skal sikre, at de økologiske jersey-tyrekalve opfedes og sælges i Irma.

Gift med Irma

Thise Mejeri omsætter for omkring 1 mia. kr., og der er planer om at udvide med 3.000-4.000 kvadratmeter lagerplads i løbet af de næste år. Så selv om Poul Pedersen spiller lidt på jysk snusfornuft, holder han fast i, at Thise-mælken er pengene værd. Et synspunkt, kunderne i Coop deler. En aftale med supermarkedskæden tilbage i 2005 sikrer, at man kan købe Thise-produkter i alle Coops butikker. Samarbejdet er så tæt, at mejeriet har overtaget ansvaret med at fylde lageret op hos dagligvaregiganten med bl.a. butikkerne Kvickly, Brugsen, Fakta og Irma.

»Men Irma står os meget nær. Engang virkede det som et uopnåeligt mål for os at komme på Irmas hylder. I dag er det vores erfaring, at det, der kan gå i Irma, kan sælges alle steder. Så det er blevet her, vi tester, om varene kan sælges.«

I dag sælger Thise mange forskellige slags mælk og ost. Græsmælk og urmælk er et par af de sidste typer, der er kommet fra det uafhængige andelsmejeri, der er ejet af økologiske landmænd.

Penge i idealisme

»Har du lagt mærke til, at vi ikke har snakket økologi?« spørger Poul Pedersen, da interviewet er ved at være slut.

Og det er da også rigtig nok, fordi økologien måske nok er basis, men derudover sætter Thise Mejeri en ære i at være e-nummer-fri zone, selv om både stabilisatorer og emulgatorer er tilladt i økologiske varer. Dertil kommer, at Thises landmænd på eget initiativ har udryddet para-tuberkulose hos køerne, alt sammen fordi det giver mening, og fordi der er penge i det.

»Vi er idealister og vil gerne sætte barren højt. Men vi skal også tjene penge på det. Så naive er vi jo heller ikke«, siger Thise-direktøren.

Faktaboks

Det med småt ...

  • Poul Pedersen er fan af The Imps - det engelske fodboldhold Lincoln, der spiller i 4. division. »Jeg har været fan siden 1968, fordi jeg har lidt ondt af dem.«
  • Har prøvet - og opgivet - at læse den tyske filosof Heideggers Væren og Tid.
  • Mødelokalet ved siden af Poul Pedersens kontor er hans gamle drengeværelse.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle