Norge blev lokomotivet ud af krisen

Import af maskiner til landbruget kan være en helt fornuftig forretning.

Det viser de sidste to års regnskaber fra familieejede H.C. Petersen. Begge år satte omsætningen rekord med henholdsvis 343 og 345 mio. kr. Overskuddet før skat lød på 6,2 og 1,5 mio. kr.

Virksomhedens omsætning tog ellers et ordentligt dyk i slutningen af 2008 under finanskrisen, og året efter var den nede og skrabe bunden med 230 mio. kr. Siden er det kun gået fremad.

En stærkt medvirkende faktor til fremgangen er en strategi om at ændre H.C. Petersen fra primært at sælge maskiner i Danmark til at sælge i hele Norden.

»Den nordiske strategi besluttede vi allerede i 2001 før krisen. Og det er resultatet af den nordiske strategi, vi ser nu,« siger adm. direktør Jens Chr. Hundahl.

Det får ham dog ikke til at sige, at krisen er fortid.

»Vi har fine salgstal i Norge, der nu er vores største marked. Norge har været et lokomotiv for os ud af krisen. Men vi har stadig udfordringer. Eksempelvis er salget i Danmark ikke løftet nok endnu, men der kommer et løft i år,« siger han.

I de kommende år lyder opgaverne på at sænke omkostningsprocenten yderligere og løfte omsætningen betragteligt.

»Vores ambition er at nå 450 mio. i omsætning i 2017. Det kræver optimisme, men vi mener, at vi har produkterne til det,« siger Jens Chr. Hundahl.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle