Ny 500-serie skal være universalværktøj

En helt ny traktor der skal klare mange forskellige opgaver. Sådan betegner Fendt den nye 500-serie med op til 165 hestekræfter.

Den er helt sikkert en spændende traktor. Fendts nye 500-serie, som består af fire modeller fra 125 til 165 hestekræfter, byder på masser af komfort og integrerede løsninger for brugeren - og har du set den nye 700-serie i aktion, så har du også et godt billede af den nye Fendt 500-serie, for kabinen og brugerfladen for chaufføren er nemlig identisk. Det gælder også Vario-terminalen, som følger med i 500-serien. Blot har 500-serien fircylindrede motorer i stedet for sekscylindrede på 700-serien, hvilket gør traktoren 18 centimeter kortere.

Den nye serie placerer sig effektmæssigt på niveau med de større modeller i 400-serien og de mindste modeller i 700-serien. Men ser man bort fra den lånte VisioPlus-kabine med den karakteristiske buede forrude, er der tale om en helt ny traktor.

»Drivlinjen, chassis, aksler og motor er nye dele, der er sat sammen til 500-serien. Så det er ikke blot 400-serie med større hjul,« fortæller Peter Midtiby, produktchef, Fendt, Agco Danmark.

Ifølge Peter Midtiby er 400-serien for kompakt til at rumme de nye motorteknologier såsom SCR. Derfor vil den på sigt udgå af produktion til fordel for den større 500-serie.

»En 400-serie kan godt trække en stor plov, men den kan ikke løfte den. En Fendt 500-serie har ballasten og en kraftigere lift til at klare dette,« vurderer Peter Midtiby.

Optimeret til frontlæsser

Fendt lægger ikke skjul på, at de fire nye modeller skal være et slags universalværktøj. Derfor har serien naturligvis integreret frontlift, front-pto og fælgene er 38 tommer, så den kan stå fast i marken. Skal 500-serien arbejde med frontlæsser, er der også tænkt på det.

»Traktoren kan fås i tre varianter, hvor niveauet af udstyr adskiller dem. Vælger man ProfiPlus-udgaven, er den særligt optimeret til at køre med frontlæsser. Monteret med en Fendt Cargo Profi-frontlæsser kan chaufføren overvåge og justere funktioner på frontlæsseren direkte i Vario-terminalen.«

»For eksempel har frontlæsseren integreret vægt, som aflæses i terminalen, og piloten kan gemme forskellige arbejdspositioner på frontlæsseren, så den selv kan returnere til disse. Ligeledes kan man begrænse løftehøjden, tilkoble en affjedring på læsseren, og det er også muligt at styre den såkaldte rystefunktion på skovlen,« fremhæver Heribert Reitert, vicepræsident og ansvarlig for udviklingsafdelingen hos Fendt.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle