Pelsaktivister chikanerer virksomheder

En lang række designvirksomheder, der bruger pels, bliver dagligt presset af aktivister.

Det er pelsaktivisterne fra Anima, der står bag det bombardement af vrede kommentarer, som Tivoli har oplevet på sin facebookside. Da forlystelsesparken i slutningen af september offentliggjorde samarbejdet med Kopenhagen Fur, var aktivisterne allerede dagen efter ude med opfordringen om at sende en kommentar. Dermed kom Tivoli i selskab med en lang række danske designvirksomheder, som dagligt bliver presset af aktivisterne til at droppe pels. En af dem, som har stiftet bekendtskab med Animas metoder, er Preben Laust fra det danske tøjfirma, Second Female.

»Det kom bag på mig, hvor strømlinet det egentlig kører. Jeg føler, at jeg fik en pistol for panden, men jeg vil ikke presses til, hvordan jeg skal køre min forretning," siger han.

Svinet til i mails

Second Female er langt fra de eneste, som har stiftet bekendtskab med Anima. Men spørger man rundt i branchen, er frygten for yderligere chikane så stor, at svaret typisk er »ingen kommentarer, da det er et politisk spørgsmål«. Enkelte beskriver Animas metoder som primitive men utroligt vedholdende, og det er også Second Females erfaring. I første omgang bad Anima om et møde, hvor de ville tale virksomheden fra at bruge pels. Her fortalte Preben Laust, at Second Female ikke vil lade sig begrænse og vil bruge pels i det omfang, at det kan sælges. Allerede samme aften havde Anima sat kampagneapparatet i gang. I Preben Lausts inbox lå de første mails fra organisationens støtter. De kaldte ham et svin, og det der var værre.

»De første mails var meget personlige. Det var under bæltestedet, men ikke til at tage seriøst på grund af tonen. Jeg var ligeglad, men jeg tror ikke, at pigerne på kontoret ville have syntes, at det var særlig rart,« siger han.

Maksimalt pres

Anima har siden sat yderligere gang i kampagnen. Foran Second Females butikker er der løbende demonstrationer fra Animas søsterorganisation, Dyrenes Alliance. De deler løbesedler ud med en opfordring til boykot af Second Female, og skulle man få lyst til at sende Preben Laust en besked, står hans mail også på løbesedlen. Ellers kan den findes på Animas hjemmeside, hvor opfordringen om boykot ligger permanet.

»Jeg synes, de bruger ufine metoder og lægger maksimalt pres på. Det er irriterende, at de skal tage patent på, hvordan holdningerne skal være,« siger Preben Laust, der kan modtage over ti mails dagligt.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle