Samson går egne veje med ny computerstyring

I stedet for isobus er Samson Agros kommende terminal til virksomhedens gyllevogne pc-baseret. Enkel og optimal betjening er argumentet.

Fra 1. november 2014 kan danske Samson Agro levere gyllevogne med en helt ny terminal, der sammen med et specielt betjeningspanel med joystick danner rammen om betjeningen af de avancerede vogne.

Navnet er SlurryMaster 8000, og terminalen bliver et alternativ til den nuværende SlurryMaster 6000, som fortsætter i produktion.

»Det nye styresystem skiller sig ud ved at være pc-baseret. Terminalen har en Intel-processer, som vi kender det fra en pc, og styresystemet er Linux. Udadtil mærker man dog ikke på den måde, at det er en pc, som ligger bag,« fortæller Søren Mejlstrup Jensen, projektansvarlig for SlurryMaster 8000, Samson Agro.

Touch-følsom terminal

I forhold til tidligere er der helt andre boller på suppen, når det gælder betjeningen. Terminalen, som er udviklet af Lykketronic, er touch-følsom, og den er bygget op i stærk kombination med det medfølgende key-pad med joystick.

»De to ting hører sammen, og vi har forsøgt at lave et system, der er enkelt at bruge for chaufføren.

For eksempel vælger chaufføren fra key-pad’en mellem tre forskellige køremodes: Fyldning, vejkørsel og markarbejde. Når man skifter mellem de tre modes, bruges knapper og joystick til vidt forskellige funktioner, men funktioner der knytter sig til eksempelvis pumpetårnet under fyldning, eller bom eller nedfælder under markkørslen,« forklarer Søren Mejlstrup Jensen og fortsætter:

»Der er også et sikkerhedsmæssigt aspekt i systemet. Når man har valgt vejkørsel, er de hydrauliske funktioner deaktiverede helt automatisk.«

Ingen begrænsninger af isobus

SlurryMaster 8000 er modsat mange andre terminaler ikke isobus-kompatibel. Det er der ifølge Søren Mejlstrup Jensen flere grunde til.

»Isobus er genialt, når det gælder om at kombinere data fra traktor og redskab. Men det er absolut ikke godt, når det gælder om at skabe den bedst mulige betjening af en maskine.«

»Med isobus er vi underlagt at skulle styre gyllevognen med få knapper og med masser af undermenuer. Samtidig ville vi med isobus umuligt kunne have proportional-ventiler for at styre kranen nøjagtigt. Nu kan vi i stedet lave styringen, så den er optimal,« fastslår Søren Mejlstrup Jensen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle