Semler-direktøren: Vi lover landmænd bedre og hurtigere traktor-service til samme pris

Landsdækkende servicenet skal sikre hurtig hjælp til landmænd med ondt i traktoren.

Står det til Semler Agro direktøren Kim Skovgaard Rasmussen, vil landmænd komme til at opleve en bedre og hurtigere service af deres John Deere traktorer, uden at det bliver dyrere. Ambitionen er, at Semler Agro skal være landbrugets bedste samarbejdspartner og ikke blot en maskinleverandør.

Opskriften er at bruge de eksisterende lokationer til større og specialiserede operationer, mens en stor del af den almindelige service rykker væk fra de 11 forhandlere spredt rundt i landet. I stedet vil man benytte sig af et landsdækkende net af 70 servicevogne, der er fuldt udrustede til at tage sig af alle tænkelige serviceopgaver. Denne dag-til-dag levering af reservedele kombineres med et nyt prissystem, der belønner reparationer ude hos landmanden. Og dermed er der lagt op til store ændringer i den velkendte struktur inden for reparation og vedligehold af traktorer.

Vi flytter nærhedsprincip

»Alt det med nærhedsprincippet og med, at landmanden gerne vil kende dem inde på værkstedet, skal vi have flyttet ud i servicebilerne, som er tættere på kunderne. Eller med andre ord, vi rykker det lokale værksted ud på gården,« siger Kim Skovgaard Rasmussen og uddyber:

»På vore lokationer skal vi have eksperter på et meget højt fagligt niveau, som både løser de mest komplicerede tekniske opgaver og også rådgiver vore teknikere på servicebilerne.«

»Vi vil være skarpe på det, der virkelig betyder noget for landmanden, nemlig at han kan få den bedste service så hurtigt som muligt. Vores nye servicenet betyder, at reservedele bestilt inden klokken 18 er hos serviceteknikeren næste morgen,« lyder Kim Skovgaard Rasmussens vision.

»Med et hurtigt og effektivt distributionsnet for reservedele vil landmanden opleve, at servicen bliver både bedre, hurtigere og billigere. I dag er landmanden med til at betale for, at forhandlerne skal afskrive på et stort reservedelslager, fordi man har været nødt til at have det hele stående på hylderne uden den helt store omsætning«.

Købsvaner ændrer sig

Semler Agro er en del af Semler Gruppen, der forhandler kendte bilmærker som VW, Audi, Porsche og Skoda. Agro-delen sidder på 75 pct. af markedet for John Deere og hele forhandlingen af såmaskinerne fra Väderstad i Danmark. Og Kim Skovgaard Rasmussen mener, at den velkendte struktur med mange forhandlere er »lysår bagefter udviklingen i bilbranchen.«

»I dag har de fleste bilkøbere bestemt sig for bilmærket, inden de møder op hos forhandleren. For få år siden kom den gennemsnitlige køber fire gange i forretningen, inden han købte ny bil. I dag er det faldet til 1,4 gang, fordi valget er truffet inden første besøg.«

»Det samme vil ske i traktorbranchen. Landmænd er godt orienterede og ved, hvad de gerne vil have. Så derfor tror jeg også, at det snart vil være slut med at have showrooms mange steder. Måske skal vi hos Semler Agro kun have ét stort showroom, centralt placeret, og så vise vores brugte maskiner på vore lokationer.«

»Vi tror mere på, at landmanden vil ud og se traktoren køre i marken og selv prøve at sidde bag rattet, når den arbejder. Så vi satser på at tage ham med ud til en anden kunde, der allerede har traktoren kørende,« siger Kim Skovgaard Rasmussen.

Det har jeg fokus på

  • Vores ry: Semler Agro fik på et tidspunkt det ry, at vi var meget aggressive i markedet og ville overtage alle de andre. Det er jeg ked af, for det er ikke vores strategi. Jeg tror på samarbejde om gode løsninger for landmænd.
  • Om at hæve barren: Landmænd stiller store krav til os, og dem skal vi opfylde. Men den teknologiske udvikling er også med til at hæve barren, og de muligheder skal vi bruge uden at sætte vores kunder af.
  • Større og færre: Selv om der bliver færre og større landbrug og dermed færre landmænd, skal vi huske alle de små og mellemstore landmænd, som stadig har brug for en traktor. Dem vil vi stadig gerne have som kunder.

Faktaboks

Det med småt ...

  • Uddannet i ØK. »Jeg er jo en rigtig ØK-dreng«. 
  • Fik idéen til, at alle i Semler, der var interesseret, skulle på cykeltur. Først til VWs hovedkvarter i Wolfsburg for fire år siden og i år til Prag, hvor Skoda holder til. »Jeg tænkte, at der nok var 30-40, der ville med. Men vi var 500.«

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle