Snart klar: Største satsning på dyrevelfærds- og økokyllinger

Landets største kyllingeproducent, Rokkedahl Landbrug, dropper nu halvdelen af sine traditionelle kyllinger og satser på økologi og eget slagteri.

Håndværkerne har stadig travlt, og svejseapparaterne sprutter i de ufærdige haller. Det kan være svært at forestille sig, at der i løbet af godt en måned skal slagtes kyllinger i det spritnye slagteri, som er skudt op på en bar mark i Nibe. Men det skal der, for økokyllingerne går allerede rundt i deres kyllingehuse og vokser støt og roligt, og det betyder, at der er sat dato for de første slagtninger.

For Rokkedahl Food, der er selskabet bag slagteri og markedsføring af kyllingerne, er der tale om et stort sats på økologi og dyrevelfærd.

Hidtil har Rokkedahl Landbrug produceret 10 mio. kyllinger årligt. Det halveres nu, og de fem mio. kyllinger erstattes af 1,5-2 mio. specialkyllinger, det vil sige økologiske, fritgående og velfærdskyllinger, der skal slagtes på eget nyopførte slagteri.

Hvor stor en andel, der bliver økologiske ligger ikke fast, men set i forhold til, at den samlede danske produktion af økokyllinger i dag er én mio. årligt, bliver det en massiv satsning.

»Økologiske kyllinger skal have næsten dobbelt så meget plads som traditionelle, og fritgående og velfærdskyllinger skal også have mere plads, og så vokser de langsommere. Derfor bliver de fem mio. kun til 2 mio. Men vores omsætning vil stige,« forklarer Anders Laursen.

Han er adm. direktør for Rokkedahl Food, som skal stå for det nye slagteri og for afsætning af kyllingerne direkte til detailhandlen. Og så er han i øvrigt medejer af virksomheden, der i alt kommer til at beskæftige 25 medarbejdere.

Kyllingerne er på vej

Forvandlingen af de mange kyllingehuse til de nye produktionsformer har været undervejs længe.

»Kyllingehusene, hvor de økologiske kyllinger skal gå, er blevet delt op, for der må højst være 4.800 i en flok. Og til sådan en flok skal der være to hektar udeareal, som vi har under omlægning i to år nu,« siger Anders Laursen.

I dag er der græs på udearealerne, men der skal plantes buske og træer også, så kyllingerne føler sig mere trygge og beskyttet mod rovfugle.

»Fra naturens hånd er de bange for rovfugle,« siger han.

Kyllingerne kommer først ud, når de har fået fuld fjerdragt. Det vil sige efter 30-40 dage ud af deres 58 dage lange liv.

Dyrenes Beskyttelse

Rokkedahl Food har valgt at samarbejde med Dyrenes Beskyttelse for at få deres kvalitetsstempel. Sammen vil de lave forsøg med, hvad der er godt for økologiske kyllinger og de andre specialkyllinger.

»Vi går længere, end minimumskravene kræver, men vi vil også gerne have, at det, vi gør, giver mening. Det er derfor, vi laver de forsøg,« siger Anders Laursen.

De vil bl.a. undersøge, om kyllingerne vil udnytte hele udearealet, og om flokstørrelsen på 4.800 betyder noget for kyllingerne.

Men hvorfor satse så stort på økologi og dyrevelfærd på én gang ovenikøbet med eget slagteri og egen afsætning?

»Der er en stor trend i gang med økologi og høj dyrevelfærd, så markedet efterspørger det. Når vi gør det hele selv, er det for at kunne fortælle forbrugerne den gode historie, vi har. Med eget slagteri får kyllingerne f.eks. max 25 minutters transport til slagteriet. Vi har også truffet en række valg på slagteriet, som vi vil bruge markedsføringsmæssigt,« siger Anders Laursen.

Bl.a. har de valgt en mere dyrevenlig bedøvelse. Normalt bliver kyllinger hængt op i benene og bedøves så ved at komme gennem et vandbad med strøm. Rokkedahl Food vil bedøve kyllingerne med CO2 i de kasser, de ankommer i, før de hænger dem op i benene og slagter dem.

De har også valgt at kyllingerne skal luftkøles og ikke vandkøles efter slagtning.

»Det det giver en bedre kødstruktur og et pænere udseende, men det koster også mere,« siger Anders Laursen.

Sælger til de store

Til gengæld har detailhandlen taget godt imod de produkter, Rokkedahl Food vil markedsføre. Økokyllinger og fritgående kyllinger vil være at finde i både Meny, Kiwi, Netto, Føtex og Bilka og fritgående også i Rema. Men de vil ikke være ens.

Han har ikke oplevet, at 1,5-2 mio. specialkyllinger, der pludselig kommer på markedet, trykker prisen.

»Trenden med økologi er meget stor, så der er plads til det, og der er ikke så mange, der kan byde ind med det volumen, vi kan. Hvis man kun har ét kyllingehus, kan man kun levere hver 6. eller hver 10. uge. Vi har størrelsen til at levere kontinuerligt hver uge, og det er også vigtigt for de store kæder,« siger Anders Laursen.

Faktaboks

  • Rokkedahl Holding står bag: 
  • Rokkedahl Landbrug, der producerer kyllinger
  • Rokkedahl Energi, der leverer varmevekslere
  • Rokkedahl Food, der slagter og markedsfører økologiske og specialkyllinger

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle