Storby-elever på virtuelt gårdbesøg

Corona lukker elevers mulighed for at besøge landmand. Til gengæld kan videoundervisning være en lille erstatning.

Mælkeproducent Carsten Weinkouff har travlt på bedriften i Nordjylland i disse dage. Det har 50 tredje-g elever på Falkonergårdens gymnasium også. Om det er forårsarbejde i marken eller forberedelse til studentereksamen, så er alle berørt af coronakrisen. Hvordan kan man lære storbyens unge om landbrugsproduktion? Jo, via Google Meet tager man på to timers videobesøg, og det er, hvad der sker på torsdag.

Carsten Weinkouff fik gennem L&Fs afdeling for skolekontakt besked om, at en lærer fra et gymnasium på Frederiksberg, Yonatan Kelder, efterlyste kontakt til en landmand.

Noget ganske nyt

»Jeg har haft yngre skoleklasser på besøg i de seneste 30 år, så det her ser jeg også frem til, selv om det er noget ganske nyt«, siger Carsten Weinkouff.

Han skal fortælle i en time om livet som landmand, og så er der tid til en halv times spørgsmål fra eleverne. Han har sørget for, at der er sendt relevante artikler til skolen forud for besøget. Og så skal han finde ud af at optage en lille intro-film fra gården.

»Jeg vil gerne fortælle dem om, hvor vigtigt det er, at vi har det godt, både dyr og mennesker. Jeg vil fortælle om malkerobotter, og hvad det betyder for bæredygtighed for vores medarbejdere«.

En god erstatning

Yonatan Kelder er en af to lærere fra gymnasiet på Frederiksberg, der tager med på turen via computeren, og han ser det som en god mulighed i disse coronatider for at give eleverne ny viden, selv om et besøg havde været nummer et.

»Vi skulle oprindelig have været på ekskurtion til et landbrug ved Faxe. Det er jo helt umuligt at tage ud på et landbrug fysisk for tiden. Derfor henvendte jeg mig til L&F for at høre, om der var andre måder at arrangere et besøg på. Jeg er glad for, at vi kan prøve denne måde at give eleverne en indsigt i miljø og bæredygtighed i landbruget i dag«, siger Yonatan Kelder.

Tredje-g’erne skal som led i faget Naturgeografi have introduktion til landbrugsproduktionen, og de vil gerne diskutere bæredygtighed i hverdagen hos en landmand.

»Vores elever kommer fra flere forskellige steder i hovedstadsområdet. De kender ikke ret meget til den moderne landbrugsproduktion, så at vise dem virkeligheden på denne måde er bedre end ingenting«, siger Yonatan Kelder.

Faktaboks

Fra teori til virkeligheden:

  • 50 elever i 3.g i faget naturgeografi skal på virtuelt besøg hos Carsten Weinkouff. Eleverne har arbejdet med emnet »Ressourcer og bæredygtighed«. Målet med »besøget« er at give eleverne en introduktion til landbrugsproduktion og mulighed til at diskutere begrebet »bæredygtighed« i hverdagen hos en landmand. Eleverne har på forhånd arbejdet med bæredygtighed i forskellige sammenhænge, men de har primært fået deres information fra forskellige lærebøger.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle