Tre spørgsmål til Henrik Biilmann

Hvordan forudser I markedsudviklinger i dag?

»Vi bruger mange forskellige kilder til vores vurdering af markedernes udvikling. På nogle markeder som f.eks. det danske marked har vi ret detaljerede data om handlens udvikling og fordeling, mens vi på andre markeder mere støtter os til den dialog, vi har med vores kunder, det vi kan samle op via forskellige handels- og landbrugsmedier osv. Ud fra det sammenstykker vi vores samlede billede af den forventede udvikling.«

Er det muligt at forbedre prognoser og markedsudviklinger, så vi rammer efterspørgslen endnu mere præcist?

»Jeg tror af princip altid på, at vi kan gøre ting bedre. Det gælder også på dette område. I forhold til til markedsudviklingerne har vi den udfordring, at vores markeder fortsat er en lille niche. Dermed har relativt små ændringer ret stor betydning for balancen i markederne. Samtidig er der stor forskel på udviklingen i salget af de forskellige udskæringer, hvilket er en ekstra kompleksitet i dette billede. Samtidig er der kommet flere aktører til i og uden for Danmark, som selvfølgelig også øger udfordringen med at holde balancen rigtigt.«

Hvordan handler vi bedst på nye forbruger-trends?

»Ved at være meget opmærksom på de bevægelser, der hele tiden er i efterspørgslen. Det handler rigtigt meget om at forstå kunder og forbrugere samt at oversætte det til mulige udviklingsretninger. Samtidig skal vi også have modet til at vise ”vores vej” og håbe på, at vi rammer rigtigt med de tiltag, vi løbende kommer med.«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle