Varen skal sælges enkelt og forståeligt

Nye øjne og nye tanker skal hjælpe Videncentret for Landbrug til at sælge sin service bedre og til flere kunder. I den nye bestyrelse, som blev præsenteret for et par uger siden, skal Torben Ulrich, indehaver af konsulentfirmaet Curius ApS, bidrage til at få centrets ydelser kendt - og afsat - i bredere kredse.

»Det er jo gerne sådan, at man tænker de samme tanker, når man taler med de samme hele tiden. Det er gerne, når nogen udefra stiller spørgsmål, om man kan gøre tingene på en anden måde, at man kan bevæge sig i en anden retning,« forklarer Torben Ulrich.

Det nye bestyrelsesmedlem er uddannet isenkræmmer og var efter endt uddannelse godt i gang med at overtage familiefirmaet i Slagelse sammen med sine to brødre. Men det sprang han fra og overlod firmaet til brødrene. I stedet blev det til videreuddannelse inden for salg og marketing og tyve års ansættelse i det store konsulentfirma, Mercuri International.

Hans interesse har altid ligget i, hvordan man organiserer salgsarbejdet i en virksomhed og får salgsorganisationen til at udvikle sig til at køre endnu mere smidigt og effektivt.

»Det skal være så enkelt og forståeligt som muligt, og varen må ikke oversælges. Udbyttet af den skal i fokus. Ofte er det de ydelser, man ikke kan tage og føle på, der er de vigtigste. Det er også vigtigt, at sælgeren leverer den nødvendige service, efter at varen er afleveret,« forklarer Torben Ulrich.

Han vil dog ikke nærmere ind på, hvad han vil råde videncentret til. Det, mener han, skal holdes inden for bestyrelseslokalets lukkede rum indtil videre. Og han skal kende virksomheden nøje, før han kan komme med forslag til ændringer.

»Ændringerne skal passe til den enkelte virksomhed. Nogle gange er det små greb, der skal til. Andre gange er det nødvendigt med ændringer i hele virksomhedens kultur,« forklarer han.

Efter tyve år hos Mercuri International var han medstifter og -ejer af firmaet Activatum, der har specialiseret sig i at rådgive firmaer i, hvordan de organiserer og udvikler deres salgsarbejde.

Fra 2007, hvor universiteterne blev splittet op og samlet i nye strukturer, har han været bestyrelsesformand for Dianova A/S, som er ejet af Danmark Tekniske Universitet, DTU.

Firmaet sælger sera og vacciner, salg af laboratorieanalyser, kurser og rådgivning inden for fødevaresikkerhed og veterinærspørgsmål fra Veterinær- og Fødevareinstituttet. Firmaet har blandt andet stået for at levere vaccinen mod kvægsygdommen bluetongue.

»Det var en stor opgave for Veterinærinstituttet,« fortæller Torben Ulrich.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle