Vi har unikke muligheder i Japan

Af Flemming Nør-Pedersen, direktør, Landbrug & Fødevarer

Fredag 1. februar er en rigtig god dag for de danske landmænd og fødevaresektoren.

Der træder en ny handelsaftale mellem EU og Japan i kraft, og den betyder bl.a., at fødevarer fra Unionen får langt bedre adgang til det japanske marked, som udgør verdens tredjestørste økonomi.

Midt i en tid, hvor den frie handel er under pres med tendenser til protektionisme flere steder, en usikker fremtid for det britiske marked og importboykot fra Rusland, er der ekstra god grund til at glæde sig.

Vi eksporterer varer fra fødevaresektoren til Japan for mere end 5,5 mia. kr. om året, og de danske produkter er særdeles populære og aner-kendte i Japan, hvor den høje fødevaresikkerhed er en meget vigtig egenskab, når forbrugerne foretager deres valg.

Med toldsatser, der hurtigt udfases, får vi mulighed for at cementere og udbygge vores position, så der kommer endnu mere dansk grisekød mellem spisepindene og mere dansk ost i madpakkerne.

Landbrug & Fødevarer vil selvfølgelig arbejde for, at de nye muligheder bliver forløst så effektivt og lønsomt som muligt. Vi har en unik mulighed for at få endnu bedre fat på et stort, stabilt og købedygtigt marked.

Det skal vi udnytte.

Med anerkendte produkter og brands og en permanent tilstedeværelse i Japan i form af vores meget velfungerende kontor i Tokyo står vi godt rustet til den opgave.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle