Biobrændstof: Halm giver håb om dansk energi-eventyr

Milliardeksport og tusindvis af job venter forude, hvis Danmark går forrest i udviklingen af 2. generations biobrændstof. Successen afhænger dog af politiske beslutninger.

Bæredygtige dråber af 2. generations biobrændstof i danske benzintanke kan sikre jobskabelse og vækst i hele Danmark. Det mener Jørgen Udby, adm. direktør i Maabjerg Energy Concept, der netop har fået 290 mio. kroner i EU-støtte til at starte en dansk produktion af netop 2. generations biobrændstof.

»Der ligger et energieventyr og venter for de lande, der går foran. Ved at investere i et dansk anlæg baseret på vores egen teknologi sikrer vi, at udviklingen også fortsat sker her i landet,« siger han til Foodculture.dk.

Potentiel milliardeksport

Det nye anlæg til 2. generations biobrændstof skal ligge mellem Holstebro og Struer, og det vil ifølge Jørgen Udby skabe 1000 lokale arbejdspladser og en samfundsøkonomisk gevinst på 1 mia. kroner om året:

»Dertil kommer eksportmulighederne, hvis Danmark bliver førende på området. Her viser beregninger, at der er plads til 2800 anlæg på verdensplan. Det er altså projekter til mellem 1,5 og 2 mia. kroner stykket, så det er et kæmpe eksportpotentiale for teknologi og know-how.«

Dansk forspring

Det nye bioraffinaderi vil tidligst stå klar i september 2017, da det tager tre år at projektere og bygge. Men byggeriet går ikke i gang, før man er helt sikker på, at der vil være efterspørgsel på 2. generations biobrændstof, som bliver en smule dyrere end almindeligt fossilt brændstof. Efterspørgslen sikrer man med et såkaldt iblandingskrav, som fastlægger, hvor meget 2. generations biobrændstof, der som minimum skal blandes i den benzin, vi fylder på vores biler.

Forhandlinger

Europa Parlamentet og Kommissionen skal til efteråret forhandle Ministerrådets forslag om et iblandingskrav på minimum 0,5 pct. 2. generations biobrændstof. Det får afgørende betydning for efterspørgslen i Europa, men i Biorefining Alliance mener direktør Anne Grete Holmsgaard, at de danske politikere bør gå foran og stille endnu større krav til andelen af bioetanol i vores brændstof herhjemme.

Enormt potentiale

Hvert år er der 2,6 mio. ton halm i overskud fra de danske marker, blandt andet fordi energisektoren er begyndt at udfase afbrænding af halm. Heraf er det økonomisk rentabelt at indsamle cirka 1,6 mio. ton til produktion af 2. generations biobrændstoffer, vurderer Mads Helleberg Dorff Christiansen, er chefkonsulent i Miljø & Energi, Landbrug & Fødevarer:

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle