Brexit og valutaudsving presser Arla - spår et udfordrende 2018

Det kræver, at mejerikoncernen tænker anderledes i måden at udnytte mælkemængden på, hvis indtjeningsmarginerne skal hæves.

2018 bliver et udfordrende år for Arla, men også et år med store muligheder, oplyser Natalie Knight, finansdirektør i Arla Foods.

Hun slår fast, at mejeriets vækst i den kommende tid vil være drevet af de globale markeder uden for Europa og i den brandede del af forretningen.

"Væksten i 2018 vil uden tvivl ske på de globale markeder, og denne tendens vil fortsætte frem mod 2020, hvor 75 procent af vores vækst forventes at ske her", siger hun.

"Den generelle økonomiske udvikling på disse opblomstrende markeder giver os store muligheder, men den politiske ustabile situation i denne del af verden ændrer samtidigi risikoporfilen for vækst, og det skal vi være opmærksomme på".

må gentænke mælkemængden

I Europa er virkningerne af Brexit og valutaeffekten fra det svage britiske pund, amerikanske dollars og svenske kroner faktorer, som Arla skal arbejde med i det kommende år.

Det samme gælder de store ændringer, der ses i kendte forbrugermønstre.

"Lanceringer af vegetabilske produkter, der konkurrerer med mejerikategorien, er steget voldsomt i de seneste 10 år og vil blive ved med at vokse. Det er nødvendigt for Arla at fokusere indgående på denne udvikling og reagere ved at blive endnu bedre til at læse forbrugernes ønsker om forskellige produkttyper", siger Natalie Knight.

"Mejeri er en forretning med lave marginer. Der er ikke nogen let måde at ændre markedet på, men for at tjene penge er vi nødt til at give os selv en større margin at arbejde med. Forbrugerne kræver differentierede produkter og har meget forskellige opfattelser af, hvad de ønsker", siger hun.

"Det kræver, at vi er agile og tænker anderledes i, hvordan vi kan udnytte den differentierede mælkemængde på en profitabel måde og samtidig satse på at tilføre vore produkter maksimal værdi".

Faktaboks

Arla har otte fokusområder i 2018:

  • Forbedre bruttomarginer 
  • Skabe fremtidens mejeriprodukter gennem innovation 
  • Løfte effektiviseringer til et nyt niveau 
  • Sikre strategisk brand-vækst 
  • Fremme væksten på højprofitområder 
  • Vinde sammen med kunderne 
  • Transformere Tyskland og Storbritannien i forhold til den nye virkelighed, vi lever i 
  • Udvikle Arla Foods Ingredients yderligere

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle