Dagligvarekoncern indgår aftale om stor grøn fødevaresatsning

Det ser ud til, at danskerne ændrer vaner under coronakrisen. Dagrofa satser nu på plantemarkedet med en større aftale om plantebaserede fødevarer.

Dagrofa har et mål om at være den førende leverandør af plantebaserede fødevarer, Derfor har man nu indgået et strategisk samarbejde med Naturli’ om muligheden for at få alle virksomhedens 42 plantebaserede produkter på hylderne.

Casper Suk Thorlacious, kommunikationskonsulent i Dagrofa, ser en stigende efterspørgsel på plantebaserede produkter.

"Interessen er størst i de store byer, men vores forventning er, at efterspørgslen spreder sig til resten af landet, som vi tidligere har set det med interessen for økologiske varer".

Ændret billede

Henrik Lund, direktør hos Naturli’ Foods, oplevede en vækst på kødfri sortiment på 46 pct. sidste år.

"Det skyldes bl.a., at vi lancerede ni nye typer kødfri produkter på frost. Til gengæld gik salget af de ferske kødfri produkter som plantefars lidt ned. Vi kan dog ikke se, at coronakrisen betyder, at folk spiser færre plantebaserede produkter, Til gengæld oplever vi, at danskerne har ændret indkøbsvaner. Der handles mere ind ad gangen for at undgå at komme for meget i supermarkederne på grund af faren for coronasmitte", siger Henrik Lund.

I Coop fortæller Lars Aarup, kommunikations-og analysechef, at salget af specielt plantefars er faldet med en tredjedel i 2020, mens salget af kød, som så mange andre fødevarer, er steget under coronakrisen.

"Sidste forår var der markedsføringskampagner for de nye plantebaserede fødevarer, og det var med til at få salget op, Nu er der en mere rolig udvikling, og salget skal nok komme op igen", siger Lars Aarup.

Plantebaserede vil vækste

"Der sker rigtig meget lige nu pga. corona-krisen, hvor næsten alt fødevaresalg foregår via detailkæderne, da foodservicesektoren desværre er rigtig hårdt ramt", siger Per Vesterbæk, afdelingsleder i Markedsanalyse, Forbrugerøkonomi & Statistik, i L&F.

"Det gør det vanskeligere præcist at følge udviklingen, som også kan variere fra kæde til kæde afhængig af deres profil, butiksplaceringer og kundegrupper. Jeg kan kun vurdere ud fra, hvad der virker som en naturlig konsekvens midt i en krisetid. Der har vi det måske godt med at gå tilbage til det, vi kender bedst til. På sigt forventer vi dog, at det plantebaserede vil vækste", siger Per Vesterbæk.

Faktaboks

Aftale med grønne fødevarer

  • Dagrofa har over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Danmarks største salgs- og logistikselskab, Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er leverandør til restauranter, hoteller og kantiner. Naturli’s sortiment i Dagrofas butikker kommer til at bestå af f.eks. plantedrikke, kødfri produkter på køl og frost, plantebaseret is samt pålæg og smørbare produkter. 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle