Danish Crown skal genindtage to store markeder

Tyskland og England skal fylde mere i salgsbøgerne, end de har gjort de seneste år, hvis det står til DC-boss Jais Valeur.

Nærmarkederne, Tyskland og England skal fylde mere i Danish Crowns salg.

Det er meldingen fra topchef Jais Valeur, da han præsenterer selskabets nye 5-årige strategi for forretningen.

De to markeder har ellers været bevidst nedprioriteret som indsatsområder for slagterikoncernen over de seneste år, men nu skal de igen opfattes som om ikke hjemmemarkeder, så i hvert fald vigtige markeder, forklarer den administrerende direktør.

"England er et stort og vigtigt marked, hvor vi har en fantastisk historie. Vi har været lidt passive på grund af brexit de senere år. Men vi skal satse på England stadig. Vi har en stor produktion der, selv om vi solgte Tulip og vi har en stor eksport. Vi skal løfte det op som marked igen", forklarer han.

Det er kun to år siden, at Danish Crown efter flere hårde år bakserier med den tidligere kronjuvel Tulip Ltd. solgte selskabet til det brasiliansk-ejede JBS-selskab Pilgrim’s Pride.

Trods frasalget har Danish Crown stadig omkring 5 mia. kr. i omsætning til det britiske marked og har ikke mærket store tilbageslag som følge af brexit.

Jais Valeur afviser, at man nu vil gå ”i kamp mod sit eget tidligere selskab”. Blandt andet fordi Pilgrim’s Pride opererer på basis af en større produktion af engelske grise.  Men at der skal sælges mere til de britiske detailkunder, er han sikker på.

”Vi skal finde nogle lommer og bygge videre på det, vi har”, siger han.

Ser muligheder i Tyskland

I den tidligere 2015-2021 strategi var England kategoriseret som hjemmemarked. Derimod blev Tyskland dengang fravalgt – en bemærkelsesværdig beslutning, idet Danish Crown årligt slagter mellem 2 og 3 mio. grise i det sydlige broderland. Jais Valeur er ikke klar til at opgradere Tyskland til ”nyt” hjemmemarked. Men en styrkelse vil der ske, siger han.

”Vi skal ikke have flere slagterier dernede. Men vi kommer til at kigge på mulighederne i Tyskland. Der er en efterspørgsel på det, vi kan inden for bæredygtighed”, siger han og forklarer, at han de seneste måneder har deltaget i flere salgsmøder med detailkunder.

”Da vi lavede sidste strategi, kunne jeg ikke se mulighederne. Men det kan jeg nu. Der sker så meget i Tyskland lige nu. Man diskuterer, hvilket landbrug man vil have fremadrettet. Samtidig har vi jo selv ansat 2000 medarbejdere på faste kontrakter det seneste år; ligesom at de øvrige slagterier også har skullet fastansætte deres kolonnemedarbejdere. Før kunne slagterierne indkalde fra dag til dag, alt efter om der var noget at slagte, men nu kommer de altså hver dag. Det er en stor forandring i at drive slagteri”, forklarer han.

Med faldende slagtetal over de seneste år er der pt. en stor kamp mellem de tyske slagterier for at tiltrække grisene. Samtidig har de tyske landmænd ikke tradition for faste aftaler, men shopper rundt fra uge til uge.

Danish Crown vil forsøge at gå en anden vej de kommende år – og har netop ansat sin første rådgiver til svineproducenterne. 

”Vi vil se, om vi kan linke tingene bedre sammen. Vi sælger jo en del grise via SPF og hvis vi kan koble det med noget rådgivning og så få en værdi der.  Vi synes, at der burde være mange muligheder for forbedringer”.

 


 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle