Danmark kan miste markedsandele

Stigende samhandel ventes at føre til faldende markeds-andele, advarer Landbrugsraadet.

Selv om Danmark er et lille land, har dansk landbrug en betydelig markedsposition på de internationale markeder for visse landbrugsprodukter.

Svinekød er et godt eksempel. Til trods for at den danske svineproduktion "kun" udgør et par procent af verdens samlede produktion, udgør den danske eksport af svinekød knap 30 procent af verdensmarkedet.

For minkskind er Danmarks andel af verdensmarkedet faktisk endnu større med hele 40 procent ifølge de nyeste tal, og Danmark tegner sig for mere end en tredjedel af verdens samlede produktion af minkskind.

Græsfrø er et tredje område, hvor Danmark står meget stærkt. Danmark tegner sig for en femtedel af verdenshandelen med græsfrø, mens Danmark producerer knap 15 procent af alle græsfrø i verden.

Fortsætter næppe

Det er meget imponerende, men det vil næppe fortsætte, advarer Landbrugsraadet. Danmark vil formentlig i de kommende år miste global markedsandel på en lang række produkter.

"Det hænger sammen med, at den globale handel med landbrugsvarer stiger væsentligt mere end væksten i både den danske og den globale landbrugsproduktion. De seneste ti år er den globale fødevarehandel steget med omkring 50 procent, mens den danske landbrugsproduktion set under ét kun har haft en meget beskeden fremgang," forklarer økonom Finn Christensen, Landbrugsraadet.

Men selv om vi mister markedsandele, behøver det ikke at være dårligt for Danmark.

Den kraftige ekspansion af fødevarehandlen kan nemlig godt være en fordel for den danske fødevareeksport, da det vil kunne skabe helt nye markeder for de danske produkter, pointerer Finn Christensen.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle