Danskerne drikker mindre mælk - ældre er de mest trofaste

Siden 2010 er forbruget af alle tre lette mælketyper faldet støt.

På ti år er andelen af danskere, der drikker mælk, faldet fra fem til færre end fire ud af ti. Det er særligt de unge, der vender mælken ryggen.

Det viser tal fra Coop-analyse, offentliggjort midt i november i år.

For ti år siden drak 5 ud 10 danskere mælk på en helt almindelig dag. Det tal er i dag faldet til 3,5 ud af 10, viser tal fra Coops Mad-O-meter. Faldet kan også ses i salget. 

I 2007 overtog minimælken førerpladsen fra letmælken, men siden 2010 er forbruget af alle tre lette mælketyper faldet støt. Sødmælken har steget en lidt de seneste syv år, men er begyndt at falde igen. Kærnemælken havde et fint 2018, muligvis på grund af den varme sommer og den store efterspørgsel på kærnemælkskoldskål, og ligger nogenlunde stabilt siden 2003. 

Plantedrikke gået lidt frem

Salget af plantebaserede drikke som havre-, soja-, mandel- og risdrikke har høje vækstrater, men sammenligner man forbruget af plantedrikke med komælk, udgør plantedrikkene kun 4,1 procent. Faldet i mælkeforbruget kan derfor ikke forklares med en tilsvarende stigning i forbruget af plantedrikke.

Mest mælk om morgenen

Danskerne forbruger mest mælk om morgenen. I 2009 drak 35 procent af danskerne mælk til morgenmad. Det tal var i 2022 faldet til 29 procent. Forbruget af mælk til frokost og aftensmad er tæt på at være halveret i 2022 i forhold til 2009.

Særligt de yngre vælger mælken fra

Coops Mad-O-meter viser et markant fald i indtaget af mælk blandt de 15-34-årige. Mens 42 procent af de unge i 2009 drak mælk, gælder det kun 28 procent i 2021. Gruppen er gået fra at have det største mælkeforbrug til at have det mindste.

De 35-54-årige har også skruet ned for mælken, alligevel er det nu denne gruppe med det største forbrug i 2022.

De 55-74-årige har siden 2009 ligget stabilt omkring de 28-29 procent.

Faktaboks

Om undersøgelsen

Konklusionerne er baseret på salgstal fra Coops butikker i årene 2003-2022.

Oplysninger om forbrug fordelt på landsdele, køn, alder m.v. er trukket ud af Coops Mad-O-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres, og som indeholder mere end 1. mio. måltider.

Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 74 år.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle