For få kvinder i landbrugets top: Kampagne skal provokere virksomhederne

Der mangler kvinder i virksomhedernes topledelser, mener organisation, der derfor har sendt flere store virksomheder som Arla og DLG en stol med kun tre ben.

Erhvervslivet går glip af mindst 25 procent af de dygtigste kandidater, når de ansætter nye medarbejdere til topposterne. For det er oftere mænd end kvinder, der lander de øverste stillinger hos de største virksomheder.

Det er, hvad en stol, der mangler det ene ben, skal illustrere.

Stolen er torsdag, som en del af en kampagne, sendt ud til de ti af største virksomheder i Danmark, der har få eller ingen kvinder i deres bestyrelse eller direktion.

Kampagnen er udviklet af virksomheden Saatchi og Saatchi for organisationen Kvinder i Bestyrelser.

Heriblandt er blandt andet Arla og DLG modtagere af en stol. Arla bekræfter, at der er blevet leveret en stol til adm. direktør Peder Tuborgs kontor, og også DLG har modtaget en stol i deres vareindlevering.

"Der distribueres en stol, der mangler et ben, til 10 af de største virksomheder, der har få eller ingen kvinder i deres bestyrelse og direktion, og som ikke har forbedret deres måltal i forhold egne årsberetninger. Det illustrerer, at virksomheden, erhvervslivet og samfundet går glip af mindst 25 procent af de dygtige kandidater, der kunne øge virksomheden, erhvervslivet og samfundets konkurrenceevne med mindst en fjerdedel", siger Gitte Maya Elsing, der er bestyrelsesformand hos organisationen Kvinder I Bestyrelser, i pressemeddelelsen.

Nul kvinder i topledelsen

Arla har med Jan Toft Nørgaard og Peder Tuborg som henholdvis bestyrelsesformand og adm. direktør to mænd i spidsen. Kun to medlemmer af bestyrelsen er kvinder, og det giver dermed en repræsentation på 13 procent i bestyrelsen, mens tallet lyder på 29 procent for den øverste ledelse.

I oktober udpegede Arla desuden to eksterne rådgivere til Arlas bestyrelse - begge kvinder.

Hos DLG, der er Danmarks største grovvareselskab, er også de to i spidsen for bestyrelsen og direktionen mænd - Niels Dengsø Jensen og Kristian Johnsen Hundebøll, og der er ingen kvinder at finde på ledelsesgangen.

Det er dog en åben dør, kampagnen forsøger at slå ind, da DLG også har været på charmeoffensiv for at hente kvinder ind til repræsentantskabet.

”Ambitionen med kampagnen er at belyse den manglende diversitet på ledelsesposterne i dansk erhvervsliv og at inspirere andre kvinder til at se udfordringer som muligheder, så de vil gå efter at udnytte deres fulde potentiale,” siger Annette Piilgaard, adm. direktør i virksomheden bag kampagnen.

Ifølge Danmarks Statistik udgør kvinder som medlemmer i bestyrelser 19,0 procent og i direktioner 14,8 procent.   

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle