Formand for Verdens Bedste Fødevarer begræder lukning af Irma

Formanden for Verdens Bedste Fødevarer, Steffen Andersen, ærgrer sig over beslutningen om at lukke Irma, da butikskæden, ifølge ham, mindskede afstanden mellem land og by.

Irma-butikkerne med den letgenkendelige Irmapige som frontfigur er snart fortid. Og selvom butikskæden kun talte 65 forretninger, så vil den alligevel blive savnet af landbruget, mener Steffen Andersen, der er formand for interesseorganisationen Verdens Bedste Fødevarer.

- Irma lukkede afstanden mellem land og by, fordi de kender alle de små unikke udbydere.

Steffen Andersen fremhæver hvordan Irma, i kraft af sin begrænsede størrelse, kunne tage større chancer i deres valg af produkter, og derfor havde mere plads til de mindre producenter og deres nye produkter.

- Lige meget hvad har Irma evnet at gå den ekstra meter, fordi de er små. Irmas særlige karakter er, at finde små nye og spændende produkter fra mindre fødevarevirksomheder i Danmark, siger han.

Et særligt udstillingsvindue

Dermed har Irmabutikkerne også været med at løfte forbrugernes syn på danske fødevarerprodukter, på en måde som ingen andre butikskæder har kunnet det. Og når Irmapigen forsvinder fra butiksvinduerne, kan det have negative konsekvenser, mener Steffen Andersen. 

Verdens Bedste Fødevarer

  • Er en interesseorganisation, der arbejder for en visionær og bæredygtig fødevareproduktion.
  • De ønsker at skabe mindre afstand mellem land og by.
  • De holder foredrag og laver kurser for at skabe mere årvågenhed om bæredygtig fødevareproduktion. 

- Det øger presset nedad på prisen på fødevarer. Irma har jo været dem der købte ind, både indenlands- og udenlands, og købte særlige unikke produkter, og det gjorde at kategorien fødevarer fik et løft opad. Og det har de gjort i 137 år. 

Dermed har Irma været et særligt udstillingsvindue, som har kunne løfte værdien for fødevarerer i forbrugernes øjne. 

- I og med at man er ude og præsentere det unikke, så bliver det svært at sammenligne på prisen. Så bliver det for en nysgerrig forbruger, spændende at købe. Og ikke kun skelne til prisen, men også skelne mod en ny smag og nyt indhold. Så forsvinder prisen som parameter, pointerer han.

lille butikskæde med stor innovationsværdi

Selvom Irma langt fra er den butikskæde der afsætter flest varer fra dansk landbrug, så har den alligevel haft stor værdi for danske fødevarevirksomheder, mener Steffen Andersen.  

- Vi kæmper alle sammen for at lancere nye spændende produkter i hele fødevareindustrien, som skal præsenteres for forbrugeren, som får et nyt spændende valg, sådan at de er villige til at investere og se det at købe fødevarer som en investering i smag og sundhed - og det er det Irma står for. 

Og uden Irma forsvinder forbindelsen til de mindre landbrug, og de nye og innovative produkter der kommer derfra. 

- Irmas særlige karakter er at finde små nye og spændende produkter fra mindre fødevarevirksomheder i Danmark. Helt frem til gårdstanden, hvor ét menneske har stået og tænkt over, hvordan man laver et spændende nyt produkt. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle