Frustreret transportør i opråb: Regler tvinger mig til at aflive raske grise

17 grise er kommet i klemme i en opstramning af kontrollen med dyretransporter ud af landet og må aflives. Transportør Michael Vinderslev er rasende og savner dialog.

"Vi kommer ikke til at aflive raske grise på grund af et bureaukratisk system! Hvis de insisterer, må de selv tage boltpistolen i brug".

Michael Vinderslev fra NV Randers er en frustreret svinetransportør. Faktisk så frustreret, at rasende og næsten opgivende også kunne beskrive hans tilstand.

Lige nu står 17 raske grise nemlig til at blive aflivet som følge af en opstramning med kontrollen af dyretransporter, der trådte i kraft 1. juli.

"De her regler er overhovedet ikke til at arbejde med. Det har ødelagt al fleksibilitet og frustrerer både os vognmænd, vores medarbejdere og landmændene", siger Michael Vinderslev.

Indtil 1. juli har Danmark ikke håndhævet EU-regler på området, lyder det fra Fødevarestyrelsen.

"Jeg er ligeglad med, om det er danske eller EU-regler. De duer ikke, og der er ingen fornuftig grund bag. Hvorfor skal de kende registreringsnummeret på lastbilen 48 timer før?", siger Michael Vinderslev.

17 grise for meget

Det nye er, at skal der flere grise med end først indberettet i transportens lovpligtige logbog, skal der gå 48 timer, før den må køre.

Og så tilbage til de 17 føromtalte grise. De var i første omgang kørt sammen med et læs smågrise på en kort transport til eksportstald.

Her vurderede dyrlægen dog, at vægten på smågrisene var højere, end landmanden selv havde vurderet, og derfor skulle 17 pilles ud, fordi reglerne for lange transporter kræver mere plads til grisene.

"Og det er selvfølgelig helt i orden. Det kan være svært at vurdere, om et læsfuld grise vejer 30 eller 33 kg, så vi tog dem selvfølgelig bare ud på eksportstalden", siger Michael Vinderslev.

Plejede at fungere fint

Men herfra bliver det bøvlet.

Før 1. juli ville næste lastbil - hvis dens kapacitet ikke var fuld - have taget de 17 grise med, men det er ikke længere muligt, da den så skulle holde stille i 48 timer.

"Før var det sådan, at de inde på logbogcentralen bare tjekkede i deres register om lastbilen er godkendt til at have plads til flere grise. Det kan de gøre på under fem minutter, vil jeg tro, og så kan dyrlægen ved eksportstalden godkende papirerne med det samme. Nu skal der gå 48 timer, og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor", siger Michael Vinderslev og forklarer videre:

"Det er ikke usædvanligt, at der kommer flere grise med end indberettet. For det første skal indberetningen ske flere dage i forvejen, så der kan nå at ske ændringer i antallet af grise, men det kan også bare være, at man har talt et par stykker forkert ved læsning eksempelvis. Og det kunne systemet sagtens håndtere hurtigt og effektivt før 1. juli".

Skal aflives

Fordi NV Randers ikke har kunnet få lov at flytte grisene til et andet samlested for at komme med en transport derfra, og det heller ikke lykkedes at tilpasse med andre transporter, er der nu gået en uge, siden de 17 blev sat af.

Og efter seks døgn på eksportstald skal grisene aflives.

"Det er hul i hovedet. Vi har forsøgt at råbe systemet og ministeren op, men får intet svar, og der er ingen dialog. Jeg ved ikke, hvor længe vi kan blive ved sådan her", siger Michael Vinderslev.

De 17 grise er et eksempel på et større problem, mener transportøren, der kan se mange eksempler, hvor der er brug for et fleksibelt system.

"Ved man lidt om svineproduktion, så ved man, at det næsten kører på minuttet. Tænk, hvis lastbilen, der skal hente grisene går i stykker. Så skal der gå 48 timer, før en ny kan blive godkendt til at hente dem. Det har ingen gang på jord".

Faktaboks

Stramning med eksportkontrol

  • Stramningen af kontrol med dyretransporter ud af landet faldt på plads i december sidste år og blev aftalt af den daværende regering og Dansk Folkeparti.
  • Aftalen kom på baggrund af en skandalesag fra Fødevarestyrelsen, hvor det stod klart, at styrelsen havde opgivet af sanktionere hundredevis af sager om overtrædelser i forbindelse med sager om dyretransporter.
  • Som konsekvens er blandt antallet af kontroller skruet op fra 100 årligt til 250 om måneden i det sidste halvår af 2019.

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle