Hedebølge i Europa fordoblede antallet af udsatte dyretransporter

Over dobbelt så mange dyretransporter som normalt blev udsat under hedebølgen. Det viser tal fra Fødevarestyrelsen.

Antallet af transport-logbøger, der blev sendt tilbage til transportørerne, fordi de ikke kunne godkendes, er mere end fordoblet under hedebølgen.

Logbogen er en obligatorisk beskrivelse af dyretransporter på over otte timer. Logbogen skal sendes ind til Fødevarestyrelsen forud for transporten og skal blandt andet tage højde for rute og vejrmæssige forhold på turen til eks. Polen, Tyskland eller Italien.

Fødevarestyrelsen tillader nemlig ikke transporter, der går igennem områder hvor temperaturen kommer over 30 grader.

Og det har været svært at undgå under hedebølgen, der lå over Europa i flere uger. Det betød, at Fødevarestyrelsen måtte tilbagesende og udsætte flere transporter end sædvanligt.

Fra 36 til 83

Tallene taler for sig selv. I uge 2 til og med uge 30 i år blev der gennemsnitligt tilbagesendt 36,7 logbøger pr. uge, fordi de ikke kunne godkendes.

Ud over vejret kan det blandt andet være den planlagte rute, antallet af dyr mv., der stopper en transport.

I uge 32, den første uge af august, da sommervejret vendte tilbage, blev derimod 83 logbøger sendt tilbage. Det er mere end en fordobling i forhold til resten af året.

Samme tendens gjorde sig gældende i uge 33, hvor 65 logbøger blev sendt tilbage - og dermed blev 65 transporter udsat.

Det er cirka 25 forskellige organisatorer af dyretransporter, der har fået tilbagesendt logbøger, hvoraf de fleste er danske. Når en logbog tilbagesendes kan transportøren ændre den i forhold til rute eller afgangstidpunkt mv.

Det har betydet at en del transporter er blevet flyttet til døgnets køligste timer eller udsat nogle dage, forklarer styrelsen.

Andet end varme

Hedebølgen var årsag til en del af de stoppede transporter, men tallene er ikke hundrede procent retvisende for det nøjagtige tal er svært at opgøre, understreger Fødevarestyrelsen.

Enkelte transporter er blevet bremset af andre grunde, såsom antallet af dyr, og derudover har styrelsen taget kontakt til en del transportører og bedt dem tage højde for den ekstraordinærer varme i Europa. Derved kan det reelle tal for transporter, der er blevet udsat både ligge lavere og højere.

"Det, at transporten allerede omlægges i planlægningsfasen, har dog på den anden side mindsket antallet af transporter, hvor det har været nødvendigt at nedlægge forbud på afgangstidspunktet – dette er alt andet lige en fordel både for transportvirksomhederne og ikke mindst for dyrene, der ikke risikerer at ”strande” på samlesteder og i besætninger", skriver Fødevarestyrelsen.

Faktaboks

Når en logbog sendes tilbage

  • Når en logbog tilbagesendes, har transportøren mulighed for at rette logbogen til i forhold til rute, afgangstidspunkt mm.
  • De fleste organisatorer har benyttet sig af denne mulighed – transporterne er blevet flyttet til døgnets køligste timer eller udsat nogle dage.
  • Kun få transporter er blevet aflyst fuldstændigt. Størstedelen af de danske svineeksporter går til lande som Polen, Tyskland og Italien, så det er til destinationer i disse lande, de fleste omlagte transporter er gået. 

Kilde: Fødevarestyrelsen

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle