Landbrugsnetværk får millioninvestering

Farmbrella får mio-investering og får ny bestyrelsesformand.  

Det digitale vidensnetværk Farmbrella har i januar både fået en millioninvestering fra Vækstfonden og en række private investorer. Samtidig har netværket hentet ny formand ind til bestyrelsen. 
Valget af bestyrelsesformand er faldet på tidligere regionsformand for Regions Sjælland Jens Stenbæk.  Han skal nu geare den digitale startup til en fremtid uden for Danmark, og målet er at disrupte landbrugsbranchen med kunstig intelligens, lyder det i en pressemeddelelse fra Farmbrella.

Jens Stenbæk forklarer i forbindelse med sin indtræden Farmbrellas bestyrelse, at han ser frem til at stå i spidsen for et i et team, der er gearet til at vinde markedsandele med et meget moderne mindset.

"Farmbrella har meget stærke digitale kompetencer, og det er utroligt spændende for mig at arbejde sammen med en virksomhed, der er født og designet til digital vækst. Mange af medarbejderne har erfaring med at starte tech-selskaber op, og har haft succes med det, og det har lokket mig til", siger Jens Stenbæk.

Farmbrellas direktør, iværksætteren Christina Elgaard, er et kendt ansigt i den danske landbrugsklynge, hvor hun står bag vejrstations-succesen FieldSense. Og efter at Farmbrella har hentet en millioninvestering fra Vækstfonden og private investorer, ser hun nu frem til at geare virksomheden i et tæt samarbejde med Jens Stenbæk.

"Med Jens Stenbæk ved roret får Farmbrella topprofessionel eksekvering, når vores AgTech serviceydelser skal skaleres op til en fremtid udenfor Danmark, og så skal Jens tiltrække talenter og samarbejdspartnere til vores videre vækst fra sit imponerende netværk", fortæller Christina Elgaard.

Vidensportal for agrosektoren

Jens Stenbæk ser til en begyndelse frem til at gøre Farmbrella til den største vidensportal for agrosektoren i Danmark, og i løbet af få år er planen, at resten af Europa også skal med ind under netværks-paraplyen. Og selvom bestyrelsesformanden i mange år primært har arbejdet med energiselskaber, uddannelsessektoren og politik, så glæder den tidligere økologiske landmand sig til igen at tage landbruget ved hornene.

"Jeg har jo ikke glemt mine rødder, og at jeg kommer fra landbrugssektoren. Jeg har selv været landmand og formand for en landboforening og et rådgivningsselskab i en hel del år, så det er naturligt for mig fortsat at følge med i sektorens udvikling", siger Jens Stenbæk og uddyber, at han ser store muligheder i at digital vidensdeling kan skabe endnu bedre rammer for vækst og indtjening i agrosektoren. Og faktisk ser Jens Stenbæk Farmbrellas takeoff midt under covid-19 nedlukningen af Danmark som den bedst mulige start for det digitalt drevne vidensnetværk.

"Der er sket et tigerspring omkring digitaliseringen i forbindelse med covid-19, blandt andet i form af den virtuelle mødeaktivitet og vidensdeling. Helt nye virksomheder, der starter med det som udgangspunkt, som er født ind i den her digitale virkelighed, de har langt bedre muligheder end etablerede virksomheder, der er født i en anden tid på en anden platform".

Farmbrella har allerede lanceret #Bestyrelsesnetværket og #Investeringsnetværket, og i februar lanceres endnu et netværk fra landbrugets digitale vidensplatform. 
 

 

Faktaboks

Farmbrella Aps er stiftet i 2020 af Christina Elgaard, Vagn Lundsteen og Finn Jensen og det digitale vidensnetværk har nu 620 medlemmer. I januar 2021 har Vækstfonden og en række private investorer tilført virksomheden et millionbeløb. Farmbrella har siden november 2020 lanceret to nye netværksforløb for agrosektoren, og et nyt netværk bliver startet op i februar måned. Flere er på vej senere på året.

 

 

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle