Mejeri i kovending: Vil nu have flere landmænd på bæredygtige mælkekontrakter

Først opsagde FrieslandCampina 33 landmænd i deres bæredygtige mælkeprogram. Nu, kun få måneder senere, søger de 100 nye levrerandører.

Først den ene vej - og så den anden.

Efterspørgslen efter de brandede bæredygtige mejeriprodukter svinger åbenbart stort hos FrieslandCampina.

Derfor søger den hollandske andelskoncern, der er blandt Arlas absolutte ærkerivaler på den internationale mejeriscene, nu atter efter nye leverandører til sit særlige, bæredygtige brandingtiltag on the way to PlanetProof.

100 nye mælkeproducenter skal rekrutteres til programmet, melder det hollandske branchemedie Melkvee. Det sker kun få måneder, efter at FrieslandCampina ellers opsagde 33 leverandører på grund af manglende efterspørgsel.

Er man en del af programmet får man 2 eurocent, cirka 15 øre per kilo, ekstra for at leve op til en række særlige standarder inden for dyrevelfærd, natur og klima.

Baggrunden for udvidelsen af mælkeprogrammet er blandt andet, at FrieslandCampina vil til at producere hytteost under det særlige brand.

Mejeriselskabet leder især efter producenter, der ligger i det sydlige Holland, sådan at man kan effektivisere indtransporten mest muligt.

PlanetProof-mærkningen er ikke uden debat blandt de hollandske mælkeproducenter. Her kritiseres det af flere, fordi ikke alle, der ønsker at levere til mærket eller lever op til kriterierne, kan komme ind under ordningen.

Det er ikke kun FrieslandCampina, der bruger mærkningen, som varetages af en uafhængig instans.

Ifølge artikler fra Melkvee den seneste måned leverer nu over 700 mælkeproducenter til ordningen, med samlet 700 mio. kg. mælk årligt.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle