Nordtysk merpris for afgræsning

Stort nordtysk samarbejde om afgræsning skal give bedre naturpleje, øget dyrevelfærd og ca. 37 øre mere pr. kg mælk til de deltagende mælkeproducenter.

Mere end 20 nordtyske landbrugs- natur- og forbrugerorganisationer har netop lanceret et nyt ambitiøst mælkemærke, nemlig Pro Weideland.

Weideland er permanente græsarealer, og mærket skal bidrage til at øge afgræsningen af disse arealer, som er en væsentlig del af det nordtyske landskab. Formålene er derudover at øge den biologiske mangfoldighed på arealerne gennem afgræsning som naturpleje, give bedre dyrevelfærd i de deltagende besætninger og sikre en merpris på ca. 37 øre pr. kg certificeret weideland-mælk til mælkeproducenterne.

»Mælkeprodukter fra køer på afgræsning bør kunne identificeres som netop mælk fra afgræsning og bør sælges til en højere pris i butikkerne,« forklarer direktøren for en af de deltagende landbrugsorganisationer, Grünland Zentrum Nidersachsen-Bremen.

Merprisen går simpelt hen for at sikre afgræsning som en fortsat driftsform snarere end til at dække evt. meromkostninger eller tabt dækningsbidrag. Dog stilles der også krav til leverandørerne om ikke at bruge genmodificeret foder.

Skrappe krav

Til brug af mærket knytter sig en række betingelser.

Dels skal dyrene græsse minimum 120 dage årligt og minimum seks timer om dagen på afgrlsningsdage.

Dels skal der være minimum 2.000 kvadratmeter afgræsningsareal til rådighed pr. ko, hvoraf alle 2.000 kvadratmeter skal være defineret som permanente græsningsarealer og de 1.000 kvadratmeter ligge i umiddelbar tilknytning til driftsbygningerne. Endelig skal dyrene gå i løsdriftsstalde året rundt og må som nævnt ikke æde genmodificeret foder. Det sidste krav stilles i forvejen til mange mejeriprodukter af tyske forbrugere og butikskæder.

Derudover skal mejerierne hente Pro Weideland-mælken og håndtere den separat fra anden mælk.

Antallet af deltagende mælkeproducenter og mejerier er ikke oplyst, men mælken har været i handlen siden 24. april og sælges blandt andet i den store tyske discountbutikskæde Lidl under deres eget mejeribrand Milbona (der også sælges i danske Lidl-butikker) samt af mejeriet Ammerländer.

Faktaboks

Weideland-kravene

  • Mindst 120 dage á 6 timer på græs
  • Mindst 2.000 kvadratmeter permanent græs pr. ko 
  • Løsdriftsstald
  • GMO-fri fodring

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle