Prisstigninger giver rekordomsætning på 4,2 milliarder kroner trods stort dyk i lurpak-salget

Lurpak hev en rekordomsætning hjem på grund af den eksplosive stigning i smørpriserne.

Lurpak var en god forretning sidste år for danske mejeriers fælles andelsselskab, Andelssmør Amba på trods af, at eksporten dykkede med ni procent. 

Det skriver Agriwatch på baggrund af Andelssmørs netop offentliggjorte regnskab.

Den eksplosive stigning i smørpriserne på verdensplan endte med at give Andelssmør en rekordomsætning for året på 4,2 milliarder kroner og også lig med den højeste omsætning nogensinde. I 2021 var omsætningen på 700 millioner kroner.

Andelssmør Amba  koordinerer produktionsplanlægning, markedsføring og afsætning af det danske smør-brand på eksportmarkederne.

Den store vækst skyldes udelukkende prisstigninger, for afsætningen af Lurpak rundt om i verden faldt kraftigt i regnskabsåret, lyder det i ledelsesberetningen.

- Stigningen i aconto prisen tog fart i første halvdel af 2022 og fortsatte med at stige i takt med de markante stigninger i verdensmarkedsnoteringerne. I slutningen af 2022 stagnerede udviklingen med en aconto pris på 56 kroner. Ved indgangen til 2022 var aconto prisen 39,50 kroner. Der har således været talte om en stigning på 42 procent, lyder det i regnskabet.

/mebo

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle