Stigende økologisk mælkeproduktion kan presse Arla

Arlas konkurrenceevne bliver presset af både lave priser og en stærk konkurrent, og nu kan forøget udbud af økomælk presse indtjeningen.

Den nordeuropæiske produktion af økomælk øges markant i denne tid, og det øgede udbud kan presse priserne i det økologiske ben, hvor Arla henter en større indtjening i forhold til de andre forretningsområder.

Det skriver Dagbladet Børsen.

I Tyskland, der er et af Arlas absolut største markeder, steg den lokale produktion af økomælk sidste år med 17 pct., og i Danmark har økolandmændene sendt 15 pct. mere mælk på markedet end året før.

"Det er klart, at de forøgede mængder skærper konkurrencen, og stigningen i de producerede mængder økomælk ventes at fortsætte i år. Heldigvis har vi endnu ikke set noget prispres. Mælkeprisen er nogenlunde uændret. Men efterspørgslen skal selvfølgelig stige lige så meget som udbuddet. Ellers kan der opstå pres på priserne," siger økologiekspert og chefkonsulent Ejvind Pedersen, Landbrug & Fødevarer, til Dagbladet Børsen.

Hos Arla selv forventer koncerndirektør Peter Giørtz-Carlsen, med ansvar for Arlas salg i Europa, at Arlas stærke position på markedet også i 2018 vil give en stigning i salget af selskabets forædlede økoprodukter.

"Det er klart, at udbud og efterspørgsel skal mødes, og at det kan påvirke priserne. Men når vi har stærke brands og en stor troværdighed som leverandør, så handler diskussionen med kunderne i høj grad om andet end pris. Og vi mærker aktuelt ikke noget til prispres," siger Peter Giørtz-Carlsen, og peger på, at forbruget af tysk økomælk er stigende, ligesom produktionen også er. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle