Traktor-reddere på udkig efter falsk luft og røgskyer

Små fejl bliver let til store fejl for landbrugets traktorer. Landbrugets Traktorafprøvning finder fejlene og skåner ejerne for store uforudsete udgifter. Denne dag bliver en traktormotor reddet i sidste øjeblik.

Landbrugets Traktorafprøvning kommer over alt i landet, og tester omkring 1000 traktorer på årsbasis. Formålet er at opklare for landmændene, om deres traktorer yder det, de skal, og generelt er funktionsdygtige og i driftsikker stand.

Afprøvningerne lærer også landmanden om punkter, der kræver udbedring eller blot opmærksomhed, og fanger fejl, før de udvikler sig til dyre reparationer.

Det ejeren ikke mærker

Gårdejer Bjarne Olsen i Greve, lægger i dag lade til afprøvningerne.

I porten holder en traktor med hjelm og sidepaneler åbne. Den er tilkoblet hk-testeren og måleudstyr til hydraulik i servicevognen. Prøvemester Niels Jacob Thomsen, der har afprøvet 3100 traktorer siden 2003, gennemgår traktoren med al sin erfaring, og med et vagtsomt falkeblik.

Det er sandhedens time. Snart vil traktorens ejer, Villads Sørensen få at vide, om motor og hydraulik yder, som det bør, og om brændstofforbruget harmonerer med effekten.

»Jeg har ikke mistanke om nogle fejl, men i dagligdagen mærker du ikke, hvis den langsomt mister effekt« forklarer Villads Sørensen.

Han driver 140 hektar og producerer 7300 slagtesvin. For at få papir på mekanikkens sande tilstand, får han nu prøvet sin fire år gamle Massey Ferguson 6290, der bl.a. trækker en 5-furet vendeplov.

Bonusmuskler

Efter godt en time stoppes motoren, og Niels Jacob Thomsen forklarer om effekt, momentkurver og brændstofforbrug.

Traktoren yder 155 hk, altså 20 heste mere end specifikationerne lover, med et brændstofforbrug ved fuldlast på 31,6 liter i timen.

»Du kører billigt, effekten taget i betragtning« lyder prøvemesterens vurdering.

Effektkurven viser endda, at motoren har højeste effekt ved fuld gas. Det synes dog ikke at give anledning til et højt brændstofforbrug. Villads erkender, at den trækker ploven »rigtig godt« - og det leder snakken hen på liften.

»Liftens slid bærer præg af den tunge plov« forklarer Niels Jacob Thomsen med et præcist ryk i liftarmen.

Det viser sig efter testen, at motoren sveder olie, hvilket hurtigt spores til et tilstoppet krumtap-udluftningsfilter. Niels Jacob Thomsen forklarer, at nye motorer godt må ånde.

»Ekstra plads imellem stempler og forringe er et krav i dag, hvor emmisionslovene tvinger motorerne til at køre med en høj forbrændingstemperatur,« forklarer han.

En lettet ejer triller hjem med en traktor, der nu også på papiret er klar til forårsarbejdet.

Et motorliv reddes

Næste traktor varmer op.

Mens Niels Jacob Thomsen åbner hjelmene, hører han en mistænkelig lyd fra turboladeren. Det viser sig, at indsugningsslangen er løs, hvorved motoren suger »falsk luft«, dvs. urenset luft. Problemet klares på få sekunder ved at stramme spændebåndet på indsugningsslangen. Han forklarer, at en motor, der suger falsk luft, i værste fald kan slides op på bare én støvet forårsdag i marken. Blot et eksempel på vigtigheden af at opdage småfejl i tide.

Traktoren er desuden utæt i bl.a. dysernes returslange, og løfteboltene i liften har slør. Det sørger ejeren selv for at udbedre. Traktorafprøvningens prøvemestre kan dog godt foretage småjusteringer på stedet, eksempelvis graver Niels Jacob Thomsen sig ned under traktorens bundmåtte for at indstille tomgangen. Havde ydelsen været for lav eller brændstofforbruget for højt, kunne han have justeret det inden for de 75 minutter, en prøvning normalt tager.

Forebyg med måde

Der er vedligeholdelsesudgifter at spare ved at fange små fejl, inden de bliver store. Samtidig er for meget forebyggende vedligeholdelse en unødig udgift.

Niels Jacob Thomsen nævner eksempelvis intervallet for udskiftning af brændstofdyser, der for nogle fabrikater er nede på 1000 timer.

»Det er unødvendigt, hvis traktoren yder det den skal, og ikke ryger eller bruger for meget diesel,« understreger han.

Han peger på udstødningsrøret på traktoren, som lige nu er bremset ned til 1700 omdrejninger pr. minut, men ikke udvikler røg.

»Den sejtrækker nu, men der kommer ikke pludselige røgskyer. Så fungerer dyserne fint«.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle