Svindel med svinetransporter vækker forargelse

Ny ballade om grisetransporter fik i ugens løb såvel politikere som Fødevarestyrelsen til at angribe de danske svineeksportører og vognmænd.

Skandalesagerne omkring den danske eksport af levende svin fortsætter. Tidligere på ugen erkendte to danske vognmandsfirmaer, DTL A/S og Kurt Nisgaard, at de systematisk har oplyst falske bestemmelsessteder for titusindvis af danske smågrise, som er eksporteret til Tyskland. Den praksis er vidt udbredt. Eksempelvis kunne Jyllands-Posten mandag dokumentere, at et handelsselskab i den lille tyske by Garrel på papiret har modtaget over 18.000 danske smågrise de seneste tre måneder. Men de danske smågrise er aldrig kommer i nærheden af Garrel, for de sendes direkte ud til tyske landmænd.

»Vores problem har været, at de tyske handelsselskaber af konkurrencehensyn hidtil har afvist at oplyse, hvem deres kunder er. Derfor er det handelsselskabet, vi har skrevet på som bestemmelsessted. Men de tyske myndigheder har jo altid vidst, hos hvilke landmænd grisene endte, så jeg mener, at den her sag er blæst helt ud af proportioner,« siger Tommy Nisgaard fra transportfirmaet Kurt Nisgaard.

Overvejer politianmeldelse

At sagen skulle være ude af proportioner, er man langtfra enig i hos Fødevarestyrelsen.

»Vi har bedt tyskerne om at sende os alle oplysninger i sagen. Når vi har dem, vil vi vurdere, om der er grundlag for en politianmeldelse af eksportørerne og transportørerne,« fortæller Preben Willeberg, veterinærdirektør i Fødevarestyrelsen. Han vil ikke afvise, at sagen kan få indflydelse på vognmændenes autorisation. Fra både højre og venstre side i Folketinget blev der i ugens løb ytret håb om, at netop en fratagelse af autorisationen ville være en passende straf.

Sagen får nu Landbrugsraadets Veterinærudvalg til at afkræve de implicerede vognmænd en skriftelig redegørelse.

»Vi ønsker en forklaring fra såvel DTL A/S og fra Kurt Nisgaard på, hvorfor de ikke har oplyst de reelle bestemmelsessteder i de papirer, de har indleveret til de danske myndigheder. Når vi har fået den redegørelse, vil vi tage stilling til, om sagen skal have nogen konsekvenser for vognmændene. Det er selvfølgelig afgørende for os at vide, hvor mange timer grisene er blevet kørt på deres vej til Tyskland,« siger Gert Karkov, formand for Landbrugsraadets Veterinærudvalg.

springborg@landbrugsavisen.dk

I slutningen af juni fik Danmarks to største svineeksportører, Niels Vinderslev i Randers og Henrik Westergaard i Herning, inddraget deres tilladelse til at transportere levende dyr i to måneder. Samtidig blev de fjernet fra Landbrugsraadets positivliste over eksportører, der accepterer og efterlever fødevareerhvervets kodeks for transporter af kvæg og svin.

DTL A/S og Kurt Nisgaard har begge underskrevet kodekset.
I alt 16 eksportører har underskrevet kodekset.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle