Anima slører øremærker efter klage

Anima benyttede optagelser fra danske mælkebesætninger, men undlod at sløre CHR-numre.

I kampagnen ”12 timer med mor” benyttede dyrevelfærdsorganisationen Anima optagelser fra danske mælkebesætninger.

I optagelserne var flere øremærker med CHR-nummer synlige, og det er et brud på persondataloven, idet et opslag i CHR-registret vil føre til ejeren af besætningen.

Derfor klagede Landbrug & Fødevarer på vegne af en af de identificerbare mælkeproducenter, Enok Vestergård, til Anima og Datatilsynet. 

”Vi mener, det er helt uacceptabelt at udstille enkelte landmænd på den måde, som Anima gjorde i sin kampagne – og så endda uden at spørge om lov inden. Det vil vi i Landbrug & Fødevarer ikke lade gå upåagtet hen.”, siger direktør Flemming Nør-Pedersen. 

Anima vendte ikke umiddelbart tilbage på henvendelsen. Landbrug & Fødevarer klagede derfor til Datatilsynet, der udbad sig en forklaring fra Anima.

Slører øremærker 

I et svar til Datatilsynet meddeler Anima at de nu har sløret CHR-numrene, ligesom det er blevet sløret i råoptagelserne. De skriver desuden, at de ikke har tænkt over, at øremærker kunne være ”personhenførbar data”, som det hedder i persondataloven.

Hos L&F er direktør Flemming Nør-Pedersen tilfreds med udfaldet

”Jeg glæder mig over, at sagen nu er endt her. Jeg forventer, at Anima i fremtiden har tænkt sig at overholde loven, så vi ikke behøver at gå videre til myndighederne«.

Også Enok Vestergård er tilfreds:

"Det er ikke okay, og jeg er ikke interesseret i at blive spændt for Animas vogn. Så det er jeg tilfreds med".

Han tilføjer, at det er gamle optagelser, som Anima må have gemt på. For ud fra øremærkerne kunne han se, at det var dyr tilbage fra 2015 i videoen.

Har ikke indvilliget i optagelser

Enok Vestergård fortæller, at bedriften ligger åbent ud til vej, og at der især i sommerhalvåret er mange der lige går ind forbi kalvehusene for at hilse på dem. 

”Og det er jo fint nok. Det er især børnefamilier, der kigger ind af egen drift for at hilse på kalvene. Vi er ikke besøgslandbrug som sådan.”

Han forestiller sig at de billeder, som Anima har brugt, er optaget under et sådant besøg, da han ikke selv har indvilliget i optagelserne. 

Landbrug & Fødevarer, var i forbindelse med kampagnen ude og advare mod at lade Anima filme på ens bedrift, da Anima søgte landmænd der frivilligt ville lade dem gøre netop det. 

Arla valgte i stedet selv at lave en video der viste det, som Anima efterlyste.

Enok Vestergård blev selv gjort opmærksom på, at Anima brugte billeder fra hans bedrift, af netop Landbrug & Fødevarer og Arla.  

”Det er ikke noget der har sat min verden i stå. Men jeg opfatter Anima som en autonom forening, fordi de bliver gjort vidende om at de ikke må have de mærker synlige, men ikke reagerer før Datatilsynet kommer ind over”, siger Enok Vestergård.

Faktaboks

Sagens forløb:

  •  13/11-18: L&F anmoder Anima om at fjerne øremærkerne.
  • 16/11-18: L&F kontakter Datatilsynet.
  • 17/12-18: Datatilsynet beder Anima om en udtalelse.
  • 8/1-19: Anima meddeler at øremærkerne er sløret.

Relaterede

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle