Arla lancerer mælk som alternativ til kød

Udskift burgerbøffen med vegetarisk mælkeprotein. Arla barsler med et nyt produkt, der skal ramme lige ned i bølgen af vegetarer og fleksitariske måltider.

Arla melder sig nu med et produkt til de hurtigt voksende hyldemetre med vegetariske fødevarer. Det sker med et produkt, der minder om det kendte soja-produkt, tofu.

"Vi kommer med et vegetarisk protein. Det kan være til brug i en burger eller som sticks på din salat. Det kommer formentlig på markedet i løbet af næste år", forklarer Hanne Søndergaard, koncernchef i Arla med ansvar for innovation og marketing.

"Vi har arbejdet med at få mælk til at blive en fast struktur. Lige som halloumi (en cypriotisk ost, red.) eller mozzarella, altså de ostetyper, som du kan grille. De har en fasthed og smager godt", siger Hanne Søndergaard og tilføjer:

"Vores landmænd kan lide det i vores smagstest".

Albueskub til kød

Produktet vil uden tvivl landlande lige ned i et forbrugermarked, hvor de vegetariske produktlanceringer er talrige og meget omtalte, ofte med markante albueskub til kødprodukterne i medierne.

Senest har en analyse fra journalist Claus Kragh i mediet Mandag Morgen kritiseret andelsselskaberne, Danish Crown og Arla, for at "melde pas på kødrevolutionen", fordi forretningsmodellen handler om kød og traditionel landbrugsproduktion.

"Dermed bliver andelsselskabet »en spændetrøje for den grønne omstilling", mente Claus Kragh, og påpegede, at store konkurrenter som Tyson Foods og andre investerer markant i både kunstigt kød og plantebaserede alternativer i disse år.

Mælk i spil frem for kød

Hanne Søndergaard er med ansvar for Arlas innovation og marketing fuldt ud klar over, at forbrugermarkederne reagerer for tiden - og at det sker med retning mod det plantebaserede, siger hun.

"Vi kan se, at vegetarmarkedet kommer stærkt. Vi gør det jo for landmændene. Kan vi ikke få kødet i spil, så må vi have mælken i spil. Vi kan ikke lave om på udviklingen, der foregår", siger koncernchefen.

Produktet, der endnu ikke har fået et navn, er udviklet i Arlas nye innovationscenter i Aarhus, af en kok med et lille hold forskere bag.

Ikke nødvendigvis i DK

Hvor produktet skal lanceres, er endnu ikke besluttet. Så om det bliver i den buldrende foodservicebranche, der omfatter restauranter og kantiner, eller om det bliver i supermarkederne, er endnu ikke afgjort.

Hvorfor lancerer I det her? Protein har jo normalt en højværdi og med avance allerede?

"Fedt har i de seneste år haft en højere værdi end protein, men nu er proteinet på vej tilbage. Men det her er en del af vores agenda om værdiforædling", siger hun.

Hvad er målet for omsætningen, og hvad bliver prisen?

"Vi har ikke en stor og forkromet plan endnu. Generelt forsøger vi at være mere eksperimenterende frem for at lave så mange analyser. Vi vil prøve det af på et enkelt marked og se, om det fanger. På den måde kan vi arbejde hurtigere og billigere og lære noget, før vi retter til og prøver igen. Store projekter tager længere tid", siger Hanne Søndergaard.

Faktaboks

Vegetarer og mælk

  • Vegetarer lever af planteføde; altså uden kød, fjerkræ, skaldyr og biprodukter/indmad.
  • Nogle vegetarer supplerer kosten med mejeriprodukter og/eller æg. Disse kaldes lacto eller ovo vegetarer.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle