Den svenske forbrugerombudsmand har sagsøgt Arla for vildledende markedsføring, og det har nu fået Arla til at droppe sin klimakompensation.
Arla har valgt at droppe sin klimakompensation i Sverige. Det skriver den svenske TV-kanals nyhedssite SVT.
Begrundelsen skal findes i kritikken fra den svenske forbrugerombudsmand. Forbrugerombudsmanden besluttede nemlig sidste år at hive Arla i retten for vildledende markedsføring.
Årssagen er, at det ikke er lykkedes for Arla at dokumentere for forbrugerombudsmanden, at en række økologiske produkter har et såkaldt 'netto-nul-klimaftryk', hvilket ellers har fremgået af produkternes emballage.
Retssagen, der begynder denne uge, betyder nu, at Arla har valgt at droppe deres klimakompensation. Mejeriet har indtil nu købt klimakreditter i projekter såsom skovrejsning, der sikrer en CO2-reduktion tilsvarende til mejeriets udledning.
- Den klimakompensation, vi lavede for Arla Ko Eko-serien, udfases ved årsskiftet, efterhånden som vi flytter andre klima- og bæredygtighedsforanstaltninger tættere på vores egen drift, siger Victoria Olsson, Sustainability Manager hos Arla.
Også danske del af Arla har tidligere fået kritik for en lignende kampagne.
I stedet for et 'nettonul-klimaaftryk', stod der på de danske øko-mælkekartoner, at den var 'CO2e-neutral klimakompenseret med klimakreditter'. Den kampagne stoppede mejeriet dog allerede i marts.
I stedet ville Arla fremover kun skrive på sine produkter, at det er 'klimakompenseret' uden at omtale produkterne som CO2-neutrale.
/kold