Arla stopper klimakompensation i Sverige efter kritik om vildledning

Den svenske forbrugerombudsmand har sagsøgt Arla for vildledende markedsføring, og det har nu fået Arla til at droppe sin klimakompensation.

Arla har valgt at droppe sin klimakompensation i Sverige. Det skriver den svenske TV-kanals nyhedssite SVT

Begrundelsen skal findes i kritikken fra den svenske forbrugerombudsmand. Forbrugerombudsmanden besluttede nemlig sidste år at hive  Arla i retten for vildledende markedsføring. 

Årssagen er, at det ikke er lykkedes for Arla at dokumentere for forbrugerombudsmanden, at en række økologiske produkter har et såkaldt 'netto-nul-klimaftryk', hvilket ellers har fremgået af produkternes emballage.

Retssagen, der begynder denne uge, betyder nu, at Arla har valgt at droppe deres klimakompensation. Mejeriet har indtil nu købt klimakreditter i projekter såsom skovrejsning, der sikrer en CO2-reduktion tilsvarende til mejeriets udledning. 

- Den klimakompensation, vi lavede for Arla Ko Eko-serien, udfases ved årsskiftet, efterhånden som vi flytter andre klima- og bæredygtighedsforanstaltninger tættere på vores egen drift, siger Victoria Olsson, Sustainability Manager hos Arla.

Også danske del af Arla har tidligere fået kritik for en lignende kampagne.

I stedet for et 'nettonul-klimaaftryk', stod der på de danske øko-mælkekartoner, at den var 'CO2e-neutral klimakompenseret med klimakreditter'. Den kampagne stoppede mejeriet dog allerede i marts.

I stedet ville Arla fremover kun skrive på sine produkter, at det er 'klimakompenseret' uden at omtale produkterne som CO2-neutrale.

/kold

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle