»Vi er åbne - ellers kan vi ikke være stolte af vores produkter«

»Vi lever af at slå ihjel,« fastslår Anne Villemoes, kommunikationsdirektør i Danish Crown.

»Vi laver fødevarer, for pokker! Det er selve kernen og essensen af, hvad vi gør. Og det særlige ved netop fødevarer er jo, at det kræver en høj grad af troværdighed og tillid mellem kunderne og producenterne. Det er logisk! Hvem vil købe fødevarer af personer, der er lukkede omkring deres erhverv - og som ikke er stolte af de produkter, de ønsker, at forbrugerne skal spise?«

Talestrømmen fra Anne Villemoes kan være svær at standse - ikke mindst, når hun når til at forklare det centrale synspunkt, som hun fortsat brænder for efter 10 år som kommunikationsdirektør i Danish Crown.

Nemlig at åbenhed og gennemsigtighed fra stald til bord er den eneste vej til et godt omdømme for Europas største slagteriselskab, der altid har haft og altid vil have mange kritiske øjne rettet mod sig.

»Før jeg blev ansat, sagde adm. direkør Kjeld Johannesen til mig: »Vi har 15.000 ejere, der ikke kan lide os, og 15.000 medarbejdere, der har det på samme måde. De fleste politikere og forbrugere kan heller ikke lide os. Jeg kan ikke komme i tanker om et mere spændende job.« Den udfordring kunne jeg ikke sige nej til,« siger Anne Villemoes.

Der er ingen tvivl om, at kommunikationschefen og hendes åbne stil ofte har været skrap kost for slagteriselskabet - og måske især for ejerkredsen af svineproducenter. Det ved hun udmærket selv, og det har hun det godt med.

Vi lever af at slå ihjel

»På en måde er jeg jo offentlighedens øjne ind i virksomheden. Jeg skal turde se os selv udefra,« forklarer hun.

Fra sin første dag på jobbet i 2005 slog Anne Villemoes fast, at det værste, man kan vælge, er at skjule, hvad man gør.

Den læresætning er siden indarbejdet som en hovedregel i en bevidst offensiv kommunikationsstrategi, hvor Danish Crown aldrig siger »ingen kommentarer« i sager, der handler om selskabet.

»Vores omdømme skal baseres på fakta og ikke på myter og fordomme. Derfor inviterer vi stadig besøgende ind på slagterierne, hvilket meget få i branchen gør,« siger Anne Villemoes, der for år tilbage var med til at forhindre lukning af besøgsgangen på DC Horsens.

I USA har hun hørt udtrykket, at man »høster svin« i et forsøg på at sminke slagteriets sande væsen.

»Men jeg siger, at vi lever af at slå ihjel. For sådan er det jo,« fastslår hun.

Og hun konstaterer, at Danish Crowns omdømme i offentligheden i dag er betydeligt bedre end for ti år siden - på trods af, at selskabet i perioden har nedlagt op mod 30 afdelinger og tusindvis af job i Danmark.

Verden er ikke fair

»Vi har en langt bedre dialog nu, men jeg vil ikke tage æren alene. Bestyrelsens indstilling har ændret sig, og medarbejderne trækker den rigtige vej nu,« siger Anne Villemoes.

»For at komme i dialog skal man kunne tåle at blive set i kortene, og åben dialog er den bedste måde at påvirke virkeligheden på. Vi skal huske, at verden ikke altid er fair. Hvis resten af verden har en bestemt opfattelse af en sag, så er Danish Crowns syn på virkeligheden ligegyldig.«

Faktaboks

Anne Villemows

  • ​27 år . Århusianer
  • Siden 2005 ansat som kommunikationsdirektør for Danish Crown
  • Uddannet som journalist i 2994
  • Tidligere jobs som TV-journalist, skrivende jounalist på Jyllands-Posten, kommunikationsmedarbejder for fødevareminister Ritt Bjerregaard, pressechef i Forbrugerrådet og pressechef i FDB. 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle