Danske kyllinger skal tilbage på tallerkenen

Sammenlignet med andre kødsektorer klarer fjerkræbranchen sig godt. Det skyldes stigende efterspørgsel og faldende foderpriser. Men den danske import af æg og fjerkræ er for høj, og det skal der laves om på, lød det på fjerkrækongres i Vingsted.

»Fjerkræbranchen har rent faktisk klaret sig rimeligt sammenlignet med andre kødsektorer. Den fortsatte stigende efterspørgsel på globalt plan og faldende foderpriser har virket stimulerende på fjerkræsektoren, og det har også skabt acceptable resultater på bundlinjen,« sagde formanden for Landbrug & Fødevarers Erhvervsfjerkræsektion, Martin Hjort Nielsen, da der onsdag var fjerkrækongres i Vingsted.

Men der er stadig plads til forbedringer, lød det.

For når forbrugeren står i supermarkedet og skal vælge kylling, falder valget ofte på de billigere udenlandske produkter. Det skal der laves om på, blandt andet gennem Dansk Slagtefjerkræs projekt, Dansk Kylling, lød det fra formanden.

»Dansk Kylling-projektet går ud på at gøre det tydeligt for forbrugerne, at der er forskel på de kyllinger, der ligger i køledisken. Jeg håber, at projektet kan være med til at rykke på importtallene, så vi kan sælge dansk kylling til danskerne,« sagde han.

Importen af æg stiger

Importen er ikke kun en udfordring for fjerkræproducenter. Også når det kommer til konsum-æg, er den for høj. Her var importen til danske pakkerier de første ni måneder af 2014 næsten fire gange så stor som i hele 2012. Det mener næstformanden i Erhvervsfjerkræsektionen, Bent Nielsen, at der skal ændres på.

»Pakkerierne skal være med til at fremme salget af danske æg og kæmpe for en bedre pris i detailhandelen. Der er gennem de seneste år arbejdet på at få lavet et Dansk mærke til de danske æg. Mærket er klar, men det virker lidt, som om pakkerierne ikke har den store interesse i rent faktisk at bruge det,« sagde han.

»Jeg synes, at vi skal lægge pres på, for at de tager mærket et skridt videre. Det har taget kyllingebranchen cirka 10 år at få det mærke på pakkerne. Jeg håber ikke, det kommer til at tage æggebranchen lige så lang tid.«

Faktaboks

Ægproduktion

  • Konsumægproduktion i Danmark i 2014 (skøn af de første 3 kvartaler) 68,2 mio. kg
  • Import: 16,7 mio. kg
  • Eksport: 11,2 mio. kg

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle