De fleste har købt planteværn

Mange har købt til 2013-sæsonen for længe siden og betalt 2012-priser.

Ideen med at købe tidligt har dels været begrundet i de høje afgrødepriser, som kan bidrage til at løfte prisen på planteværn, dels begrundet i truslen om indførsel af pesticidafgift ved nytår.

Denne afgift kom som bekendt ikke, og der er endnu ingen afklaring på, hvornår den så kan ventes indført. Der forventes derfor et mindre salg af planteværn her i dette forår, da mange allerede har gode lagre.

Forventer lav prisstigning

Når man spørger producenterne af planteværnsmidler, forventer de kun moderat prisstigning i Danmark. Højest 3-4 procent i år.

Men producenterne siger også, at de reelt ikke bestemmer den endelige pris på produkterne i Danmark. Det gør salgsleddet, som sætter prisen ud fra udbud og efterspørgsel, og efter hvor hård konkurrence der er i sæsonen. Et produkt kan derfor i princippet sænkes i pris fra producenten men alligevel stige i markedet.

Et rigtigt rabatmarked

De fleste virksomheder sælger planteværn med priser, der baseres på et rabatsystem.

Hos mange avlere er det åbenbart så indgroet, at man først mener, man har gjort en god forretning, når man hører, at man har opnået en rabat. Men der findes stadig firmaer, der sælger planteværn med udgangspunkt i faste priser, som ikke er til yderligere forhandling. Dermed skal den først tilbudte pris være rigtig skarp.

Det er dog ofte vanskeligt for dem at agere i markedet, da de faste pristilbud tit bliver brugt som løftestang til at få en passende rabat hos en af de førstnævnte, som så får handlen. Måske godt nok for kunden, men ikke holdbart i længden for det firma der udløste den gode pris. På den lange bane er det fornuftigt at have mange udbydere af planteværn.

Prisfald drukner i samlet indkøb

En meget kedelig tendens ved tilbudsgivningen er også, at der som regel kun gives en samlet pris på ordren og meget sjældent prisen på de enkelte produkter.

Dermed vil et eventuelt prisfald på et produkt drukne fuldstændig i det samlede indkøb. Hvis fx en producent vælger at sænke prisen på et forårsprodukt mod ukrudt, er det langt fra sikkert, at avlerne bliver klar over det og når at vælge produktet. Alle bør derfor som minimum i løbet af sæsonen kræve at få oplyst de priser, man har betalt for de enkelte produkter.

Mange kopier i markedet

Der er mange kopier på markedet i år, og det presser prisen rigtig godt. Ud over de kendte kopier af 'mini-midlerne' Ally og Express er der også billigere kopier af bla. Monitor, Broadway, Goltix, Fighter 480, Callisto og Reglone. Husk at tjekke, at produkterne har samme godkendelse som originalprodukterne i de aktuelle afgrøder. Det har de normalt, men der er undtagelser i de mindre specialafgrøder.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle