Grisebiler punkterer i landmandens indkørsel

Spidse skærver og hegnspæle som vejfyld kan være årsag til væltede grise-transporter.

En novemberdag sidste år eksploderer højre fordæk på en grisetransport på vej sydover ad motorvej E45 ved Ejer Bavnehøj. Eksplosionen tvinger chaufføren ud i nødsporet og videre ud på marken, hvor den vælter, og 30 grise dør.

Uheldet er bare ét i statistikken over væltede dyretransporter fra det sidste halvandet år. I alt registrerede rigspolitiet ni væltede lastbiler med dyr om bord i tidsrummet 1. januar 2017 til 31. maj 2018.

»De fleste ulykker sker som forskellige kombinationer af for høj hastighed, forkert dæktryk og blød rabat«, siger politiassistent Niels Arberg fra Rigspolitiet, der løbende følger udviklingen i uheld med lastbiler. Her viser tallene, at omkring hver ottende væltede lastbil er en dyretransport.

Ulykkerne med væltede lastbiler sker næsten udelukket i vinterhalvåret, hvor rabatterne er bløde. En af årsagerne til, at bilen ender i rabatten, er dæksprængninger, der ofte skyldes fejl i dæktrykket. Deopstår på grund af slid på dækkene eller fordi der er kørt skruer og søm op i hjulene.

Farligt fyld

»Vi ser desværre af og til, at landmænd fylder alt muligt i tilkørselsvejene. Noget af det er utilsigtet, men hvis der ligger hegnspæle eller ståltråd, så kan det går gruelig galt. Ofte er der tale om alt for spidse skærver, som traktoren godt kan køre på, men som en lastbil på 50 ton ikke kan«, siger transportchef Henrik Ringskær fra Dansk Grisetransport.

»Vores lastbiler er lange og kræver en stor venderadius og kommer derfor let udenfor den faste vej, hvor der kan ligge byggematerialer eller andre ting, som kan være katastrofalt at få kørt op i dækkene. Vores løbende dækinspektioner viser mange stikskader«.

»Det bedste for os ville være, hvis landmænd ville tænke på de tunge lastbiler, når de laver tilkørselsveje. Et tykt lag stabilgrus er det bedste«, siger Henrik Ringskær, der mener, at ulykkesstatistikken kun viser toppen af isbjerget.

»Vi må kassere rigtig mange dæk på grund af stikskader, inden de når at blive slidte. Det kan være fatalt for både grise og chauffør, hvis et styrende dæk eksploderer«.

Fra L&F lyder opfordringen til landmændene om at sikre stabile tilkørselsforhold og at man rydder op og fjerner søm og skruer eller andre skarpe genstande. Samtidig opfordres selvkørere til at tjekke dæktrykket regelmæssigt.

Faktaboks

Forebyg: På tværs

  • På tværs af alle relevante myndigheder har L&F arbejdet på at optimere beredskabet og forebygge ulykker.
  • Du kan læse mere på lf.dk - nyhedsbreve.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle