Italiensk teknologi i MI’s nye tipvogne

MI har lanceret en ny serie af tipvogne med italiensk teknologi og lastafhængige bremser.

De klassiske tipvogne fra MI er kommet i en nye serie med betegnelsen SPC. Den første model på markedet er SPC 18, som er en 18 ton-vogn på 20,5 kubikmeter, og som kan fås med 30, 60 og 80 centimeter overbygninger.

Det nye ved SPC-serien er, at alle modellerne har fået opdateret aksler og affjedring med en større model fra italienske ADR.

»Tidligere fik vi komponenterne fra forskellige leverandører, hvor vi i dag får alle komponenter fra samme fabrikant, hvilket sikrer både effektiv levering af reservedele og et veldimensioneret produkt,« siger produktchef Kenneth Brønner, MI.

SPC -vognene leveres som standard med lastafhængige bremser. Bremserne styres af en såkaldt ALB-ventil, der er forbundet til vognens affjedring. ALB-ventilen er styret af, hvor stor belastning der er på fjedrene, og derved åbner den for bremsevæsken afhængigt af, hvor meget læs der er på vognen. Det betyder også mindre slid på dækkene.

Vognene har fået en ny type kasse, en såkaldt badekarsmodel, som betyder, at konstruktionen med de afrundede sider bærer sig selv bedre, ligesom kassen er lettere, da der er færre afstivere langs siderne.

Til bagsmækken findes også et nyt lukkesystem med to kroge på åbnecylindrene, hvilket sikrer en tæt lukket bagsmæk.

»Vi kørte med tre førserie-vogne i høsten 2014, og vi var yderst tilfredse med systemet, da det viste sig at være helt rapstæt,« siger Kenneth Brønner.

En 16 tons udgave ventes lanceret til efteråret.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle