Kriserådgivning fik flyvende start

Det har gjort ondt så længe, at mange landmænd nu er parat til at få hjælp, vurderer socialkonsulent.

Landbruget har ramt helt rigtigt med den nye 'hotline' for kriseramte landmænd.

Det vurderer socialkonsulent Inger Kristensen, LMO, som er én af de fem socialkonsulenter, der på skift er telefonvagt for den landsdækkende kriserådgivning.

Og selvom de første dage med den nye, varme telefonlinje har budt på næsten lige så mange opkald fra medier og journalister som landmænd, har der også været en stribe henvendelser fra den primære målgruppe.

»Der har også været 'rigtige' landmænd, der ringede, og som ramte lige ned i målgruppen: På mine to vagter har der både været landmænd, der var meget pressede og helt klart havde behov for vores startpakke med op til fem timers socialrådgivning. Og der har været én, der gerne ville med i en ERFA-gruppe. Jeg har helt klart en fornemmelse af, at her har vi altså ramt rigtigt, her er der et behov,« siger Inger Kristensen.

»Landmænd er jo ikke et folkefærd, som piver eller overrender lægen eller det sociale system. Det kan godt gøre ondt i rigtig lang tid, før de er parat til at modtage hjælp. Men det er de nu, for mange kan slet ikke se sig ud af problemerne eller se, hvor det skal ende,« tilføjer Inger Kristensen.

Den gratis krisehjælp til landmænd bliver ydet af et netværk af socialkonsulenter i Dansk Landbrugsrådgivning (DLBR).

hac@landbrugsavisen.dk

Den nye hotline er åben fra kl. 9 til 12 alle hverdage på tlf.nr. 70 20 04 42.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle