Kubota sætter full-scale-angreb ind på landbrug

Redskaber fra Kverneland i Kubotas eget brand. Det bliver fremtiden på en række markeder i kampen om at komme ind på landbruget i Europa.

»Vi vil ind på markedet for landbrug. Og nu sætter vi endnu stærkere ind - både i form af nye, større traktorer og redskaber fra Kubota.«

Sådan lød det fra Masatoshi Kimata, præsident og direktør i Kubota, under et arrangement for pressen sidste fredag.

Kubota købte tilbage i 2012 Kverneland, og et af resultaterne deraf ses nu. På arrangementet viste koncernen nemlig redskaber i Kubotas egne farver og med eget logo. På den måde vil Kubota være full-line-forhandler af både traktorer og redskaber i eget brand.

Redskaberne er Kvernelands, men vil fra næste år blive markedsført i blandt andet Tyskland, Frankrig og Nordamerika som Kubota.

»I første omgang er der tale om alt græsudstyret. Senere vil såmaskinerne følge, og med tiden vil alle redskaber fås i Kubota-brand,« siger Per Sørensen, marketingansvarlig hos Kverneland.

Kvernelands eget brand forsvinder dog ikke med det samme. Det afhænger af de forskellige markeder. Og et land som Danmark vil formentligt mange år endnu have Kverneland på hylderne.

»Vi har ingen planer om, at Kvernelands eget brand umiddelbart skal væk. Og vi ser meget individuelt på hvert marked. Det er klart, at det vil vare længe, før et land som Danmark får Kubota-redskaber. Her er Kverneland meget stærk. Men selvfølgelig har Kubota som vores ejer nogle tanker om fremtiden,« siger Ingvald Løyning, administrerende direktør, Kverneland.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle