Nedsat hastighed er kæmpe force på ny JCB

Ved at være designet til 60 kilometer i timen har JCB Fastrac 4000 hydraulisk styring og døre, der åbner bagud. Og så har serien ny kabine og CVT-transmission som væsentlig opgradering i forhold til forgængeren.

Navnet, farven og de fire lige store hjul kender man. Men herfra er der et godt stykke vej fra JCB’s Fastrac 2000-serie, der nu efter 20 år pensioneres til fordel for den helt nye 4000-serie. I sidste uge blev den nye traktor præsenteret i Danmark, og LandbrugsAvisen har prøvekørt den nye Fastrac, der ikke går på kompromis med principperne, men som sjovt nok ved at sænke tophastigheden giver en mere behagelig traktor.

Udviklingen af den nye Fastrac startede i 2010, og meget er nyt. Det gælder blandt andet chassis, drivline og transmission, hvor sidstnævnte nu er en CVT-transmission fra Agco i stedet for en gammel svend af en semi-powershift i 2000-serien.

Der er fortsat skivebremser, men de er nu eksterne i stedet for interne for at undgå bremsepartikler i olien. Desuden kan JCB gå helt uden om varmeudvikling fra bremserne. I tro Fastrac-stil bruges der luft til bremserne, og derfor har Fastrac 4000 ABS som standard og har udtag til luftbremser bagpå.

Væsentligt mere smidig

Foruden transmissionen er kabinen en af de helt store ændringer på Fastrac 4000. Højre armlænskonsol og terminal går igen fra de to andre Fastrac-serier, 3000 og 8000, men ellers er alt andet nyt, og kabinen har en lidt speciel skrånende forrude, der giver følelsen af en langt mere rummelig kabine. Samtidig åbner dørene bagud som på traditionelle traktorer - og ikke fremad som på Fastrac 3000 og den nu udgåede 2000-serie.

De tre nye Fastrac 4000-modeller er udviklet til en maksimal hastighed på 60 kilometer i timen og ikke 80-85 kilometer som hidtil. Disse hastigheder mærker vi ikke noget til i Danmark, men lige præcis ved 60 kilometer i timen er en skillelinje, som lovgivningsmæssigt betyder, at dørene må åbne bagud - og vigtigere: At styringen af hjulene må foregå 100 pct. hydraulisk og ikke via en mekanisk forbindelse som tidligere. Dermed er 4000-serien meget mere behagelig at manøvrere rundt, fordi rattet går langt lettere. Det mærker jeg tydeligt under kørslen.

Dertil kommer, at 4000-serien har bibeholdt firehjulsstyringen fra 2000-serien. Men den drejer skarpere, og som chauffør har man et væld af funktioner netop til styringen. Forhjulene har maksimalt 40 graders udsving, mens baghjulene har 20 grader, og du kan for eksempel indstille, om baghjulene drejer med det samme eller først begynder at dreje med, når forhjulene er drejet i forvejen. Krabbe- og tohjulsstyring er selvfølgelig også en mulighed. Og så kan traktoren fås med FastSteer, så du kun skal dreje rattet en brøkdel for at få fuldt styreudslag.

Alle disse ting gør, at jeg får en fornemmelse af en langt mere og lettere manøvredygtig Fastrac - en af JCB’s tidligere achilleshæle ved Fastrac’en.

Den sublime affjedring, som Fastrac-traktorerne er kendt for, går igen på 4000-serien. Men i en væsentlig opgraderet form. JCB har tidligere benyttet hydraulisk affjedring af bagakslen og mekaniske skruefjedre i for. Nu består affjedringen på alle fire hjul af et intelligent hydraulisk system, der er selvnivellerende og tilpasser sig en plov i liften eller en vægtklods foran. Du kan også låse affjedringen i bag og i for uafhængigt og sågar manuelt justere affjedringen, så traktoren hæves i bag og sænkes foran.

Den nye kabine har sammen med styreegenskaberne og CVT-transmissionen gjort Fastrac 4000 til en rigtig lækker traktor.

Faktaboks

Ny Fastrac fra et blankt stykke papir - næsten

Efter præcis 20 år med Fastrac 2000-serien er JCB klar med næste generation Fastrac, der skal afløse den aldrende model. Og netop alderen er grundlaget for, at JCB har valgt at starte udviklingen af Fastrac 4000-serien nærmest fra et hvidt stykke papir. Filosofien med fire lige store dæk og super affjedring er der fortsat, men chassis, drivline, affjedring og kabine er nyudviklet til den iøjnefaldende 4000-serie. "2000-serien var slidt. Der var brug for noget helt nyt. Det var årsagen til at starte på en frisk," fortæller Sam Taylor, salgsansvarlig for Skandinavien, JCB. 

5 detaljer og Fastrac 4000

  1. Affjedring: Hydraulisk, selvregulerende affjedring af for- og bagaksel.
  2. Hjulstyring: Ren hydraulisk styring og med fem forskellige styre-modes. FastSteer er ligeledes muligt.
  3. Bremsere: Udvendige skivebremsere, luftstyret, og traktoren har ABS som std. og udtag til luftbremser til vogne.
  4. Transmission: Ny CVT-transmission i stedet for semi-powershift
  5. Terminal: Ingen isbobus el. gps i JCB-terminal. Kræver ekstra skærm.

Tekniske data: JCB Fastrac 4000

  • Tre modeller: 4160, 4190 og 4220. 
  • Motor: Agco Power 6. cyl. 6,6 l. Tier 4F/Stage IV.
  • Effekt: 160, 189 og 217 hk (nom. eff.) 175, 208 og 235 hk (maks. eff.)
  • Venderadius: fra 9,8 m. (aff. af dæk)
  • Egenvægt: 7.575 kg (8.340 kg m. 600/70 R30 og frontlift m. pto).
  • Lift: 6-8 ton i bag - 3,5 ton i frontlift.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle